NISSAN TAR I BRUK NASA-TEKNOLOGI I UTVIKLINGEN AV SELVKJØRENDE BILER

På elektronikkmessen CES informerer Nissan om neste generasjon LEAF og om de banebrytende innovasjonene for å nå målet om nullutslipp og null ulykker, samt Nissans første tester mot selvkjørende biler

6.1.2017 – Under elektronikkmessen (CES) 2017, kunngjorde Nissan Chairman of the Board og Chief Executive Officer Carlos Ghosn, flere teknologier og samarbeid for å levere fremtidig mobilitet med nullutslipp og null ulykker.

- Hos Nissan utvikler vi ikke teknologi bare for teknologiens skyld eller reserverer dem for toppmodellene, kunngjorde Ghosn. Helt fra begynnelsen av jobber vi med de rette teknologiene for alle bilmodellene våre som er tilgjengelig for de aller fleste. Dette handler om mer enn innovasjon, det er bilfaglig ekspertise. Og dette er nettopp det vi leverer gjennom Nissan Intelligent Mobility.

Under sitt innlegg kom Ghosn med fem viktige kunngjøringer.

For å få autonome biler raskere på veien, kunngjorde toppsjefen en banebrytende teknologi kalt «Seamless Autonomous Mobility» eller SAM. SAM er utviklet fra NASA-teknologi og bygger på kunstig intelligens i biler med menneskelig hjelp. Slik kan autonome biler ta beslutninger i utforutsette situasjoner og integrere denne kunnskapen i bilens system for kunstig intelligens. Teknologien vil gjøre at millioner av førerløse biler kan samarbeide med menneskelige førere i nær fremtid. Dette er en del av Nissan Intelligent Integration.

  • Ved å ta bilprodusentens autonome kjørestrategi enda et skritt videre, kunngjorde Ghosn at Nissan vil starte testing i Japan dette året for å utvikle førerløse biler for kommersielt bruk. Sammen med det ledende japanske internettselskapet DeNa, vil Nissan først fokusere på tester som perfeksjonerer førerløs teknologi. Innen 2020 vil disse testene også inkludere kommersiell bruk av teknologien for mobilitetstjenester.

  • I tillegg til fremgangen innen Nissans autonome kjørestrategi, kunngjorde Ghosn også planer om å bygge videre på Nissans lederskap innen elbiler med over 250 000 solgte Nissan LEAF globalt siden 2010. Ghosn kunngjorde at den nye LEAF kommer i nær fremtid, det neste kapittelet innen Nissan Intelligent Power. Den neste modellen av verdens mestselgende elbil vil også være utstyrt med ProPILOT-teknologi, Nissans autonome kjøreteknologi for bruk på motorveier med ett kjørefelt.

  • På tilkoblede biler, som kombinerer Nissan Intelligent Driving og Nissan Intelligent Integration, kunngjorde Ghosn at Renault-Nissan-Alliansen fortsetter sitt samarbeid med Microsoft for å bygge neste generasjon konnektivitetsteknologier for biler. Ogi Redzic, Alliance SVP of Connected Vehicles and Mobility Services, viste hvordan Microsofts personlige assistent-teknologi Cortana, kan gjøre kjøringen mer produktiv og sømløs. Cortana er én av teknologiene Renault-Nissan-Alliansen og Microsoft utforsker sammen.

  • For å støtte miljøet og planleggingen som trengs for å integrere disse teknologiene i verdens byer, kunngjorde Ghosn derfor også et nytt samarbeid med 100 Resilient Cities -- Pioneered by The Rockefeller Foundation (100RC), en global veldedighetsorganisasjon som hjelper byer med å løse fysiske, sosiale og økonomiske utfordringer i byer. Sammen vil Nissan og 100RC hjelpe byer med å tilrettelegge for autonom kjøring, elbiler og nye mobilitetstjenester. Nissan er den første bilplattform-partneren til 100RC.

- Vi inviterer andre til å samarbeide med oss. Alt fra teknologipartnere til e-handelselskaper, kjøre- og bildelingsplattformer samt sosiale entreprenører som kan hjelpe oss med å teste og utvikle nye biler og tjenester. Slik sørger vi for at alle har tilgang til de nyeste teknologiene og tjenestene som både er verdiskapende og nyttig i våre liv, sier Ghosn.

Følg oss på Twitter med hashtaggene #Nissan #CES2017.

See the full CES press pack in English here.