NISSAN BLADEGLIDER KONSEPTMODELL:

LEDENDE ELBILTEKNOLOGI FOR FREMTIDEN 

 

Fra "kjørende" til "svevende" i en meget smidig og effektiv elbil som endrer det tekniske mønsteret ved å avsløre en ny dimensjon for spennende kjøreegenskaper.

Nissan BladeGlider er mer enn en konseptbil - det er et forslag med hensyn til utviklingen av fremtidige elbiler fra Nissan og en prototype for en kommende produksjon fra verdens ledende elbilprodusent. Nissan laget bilens unike struktur for å gi føreren og passasjerene en "bærekraftig stemning" i form av en kjøreopplevelse basert på fremtidsrettet teknologi og eksotisk styling.

BladeGlider er rettet mot visjonære personer som søker fremtidsrettede kjøreegenskaper og bærekraft, og denne konseptbilen har en kraft og akselerasjon som gir ny betydning av begrepet "mykt svevende kjøreopplevelse". Dette er en fysisk maktdemonstrasjon innen innovasjon for Nissan og Nissans ledende posisjon innen nullutslippsmobilitet. Den banebrytende teknologien som brukes i BladeGlider skiller den fra alt annet i dagens elbiler.

 

 

 

Ytelsesbilen er oppfunnet på nytt -- et nytt konsept designet fra bunnen av

Blanke ark var startpunktet for dette prosjektet, ledet av Francois Bancon, Division General Manager for oroduktstrategi og -planlegging hos Nissan. "Målet var å revolusjonere bilens arkitektur, gi merverdi og vise forbrukerne hvordan nullutslipp kan bidra til å redefinere vårt begrep om bilens grunnleggende prinsipper", sa Bancon.

BladeGlider's design med en karakteristisk smal front, utfordrer vårt syn på hva som har dominert veiene helt siden bilprodusentene startet med forbrenningsmotorer. Den revolusjonerende utformingen av denne bilen går et skritt lenger. Det ble åpnet opp nye muligheter for designere og ingeniører med denne unike utformingen av en elbil.

BladeGlider har hentet sitt konsept fra to ulike flymaskiner: den svevende, stillegående, panoramiske friheten til et glidefly og trekantformen fra et stealth-lignende jetfly.

Teknisk sett var utviklingen av denne konseptbilen basert på aerodynamikk med lav luftmotstand og generering av såkalt downforce.

BladeGlider er innovativ og utfordrende, samtidig som den deler de bærekraftige tekniske verdiene med både Nissan LEAF - historiens mestselgende elbil - og Nissan ZEOD RC (Zero Emission On Demand Racing Car), som vil debutere i neste års 24-timersløp i Le Mans.

 

 

 

En provoserende endring av det tekniske mønsteret

Med sin smale, lette front på kun 1 m, samt en bred bakende, ser BladeGlider ut som om et radikalt innovasjonsprosjekt. Men strukturen har sammenheng med konseptbilens aerodynamikk og balanse. Ved å plassere fronthjulene nærmere hverandre, reduseres luftmotstanden og forbedrer kjøreegenskapene i skarpe svinger, ved hjelp av 30/70 vektfordeling foran og bak. Aerodynamisk downforce skapes av det stive, men allikevel lette understellet av karbonfiber, uten å måtte bruke vinger for å bedre luftmotstanden.

Når BladeGlider en dag er klar for produksjon, kan det bli første gang Nissans bruker motorer på hjulene. Motorer på hjulene gir bakhjulsdrift med uavhengig motorstyring, samtidig som designmulighetene og plassbesparelsene blir større.

BladeGlider bruker Nissans innovative litium-ion batteriteknologi i sine elmotorer, noe som allerede er utprøvd i Nissan LEAF. Batterimodulene er lavt montert og mot den bakre delen for å forbedre stabilitet og kjøreegenskaper. 

Revolusjonerende gjennombrudd innen design med høy ytelse

BladeGlider viser et fryktløst syn på elbilfremtiden. Dens strømlinje- og deltaformede karosseri består av et hardt og optimalisert chassis som er ultralett, men allikevel av sterkt og stivt karbonfiberforsterket plast (CFRP) i en perlemorhvit farge for å assosieres med friheten til et glidefly. Det racing-inspirerte eksteriøret har en kontur som både er funksjonelt og vakkert. Fra det lave, flate og smale frontpartiet blir karosseriet gradvis bredere fra førerplassen og bakover til de store bakhjulene, noe som fremkaller en følelse av dynamikk selv når bilen står stille.

"BladeGlider ble laget for å etterligne glideflyets lettvektige og hypereffektive aerodynamiske form", sa Shiro Nakamura, Nissans Senior Vice President. "Denne utformingen er mer enn revolusjonerende - den er nyskapende, og bruker vår mest avanserte elektriske drivlinjeteknologi og racing-inspirert styling."

Denne konseptbilen har plass til tre personer som sitter i en trekantform med føreren helt fremst. Setene har spesielle lys og komfortable setetrekk med gule fluoriserende linjer. Med sin enkle, men allikevel moderne interiør, inkludert et ratt som ligner på en styrepinne samt alle de høyteknologiske instrumentene, minner dette veldig om førerkabinen i et glidefly. For å bidra til optimal kjøreeffektivitet i dette elbilkonseptet, kan IT-systemet vise fysiske kart og værforhold.

 

 

 

"Svevende" opplevelse som kan deles med venner

Dette effektive, aerodynamiske, enkle og lettvektige kjøretøyet gir en "svevende" følelse som kombinerer følelsen av å utfordre tyngdekraften og et nesten 360 graders overblikk som i et glidefly, med spenningen av å kjøre en racerbil.

"Jeg tror at spenningen av å kjøre en racerbil kan gjenspeiles i en bil som brukes på vanlig vei", sa Ben Bowlby, direktør for Nissan Motorsport Innovation, som har bidratt til utviklingen av BladeGlider. "Jeg tror det finnes elementer vi finner på racerbanen som kan gjøre fremtidige biler på veien bedre, mer spennende og gi større kjøreglede".

Som en høyytelsesbil med bakhjulsdrift, viser BladeGlider konsekvente og linjeformede kjøreegenskaper, noe som gir store fordeler i svinger og en fantastisk kjøreopplevelse.

Som kronen på verket, glir førersetet automatisk til siden når du å åpner døren, noe som gir enkel adkomst til passasjersetene.

 

 

 

Nye elbilverdier for neste generasjon

Ved å tenke utradisjonelt, har Nissan skapt en elbil som virkelig symboliserer det ubegrensede potensialet med elektrisk drivkraft gjennom å balansere nullutslipp med innovativ spenning på en måte som aldri er gjort tidligere.