E-NV200: ELEKTRISK MOTOR OG BATTERI

Med spesialtilpasset batteripakke og e-powertrain som er optimalisert for bruk i lette nyttekjøretøy er e-NV200 ideell for bykjøring.

 

• Skreddersydd batteripakke uten at det går på bekostning av lasteplass
• Kjøle- og varmesystem for batteri for optimal lading
• Programvareendring som maksimaliserer kjørerekkevidden
• Konvensjonelt girskift øker fortroligheten hos førere 

I e-NV200 sitter en 80 kW synkron AC-elmotor og et avansert litium-ion batteri. Denne drivlinjen ble opprinnelig utviklet for Nissan LEAF og har vist seg å være meget effektiv, pålitelig og sikker med mer enn 110 000 solgte enheter globalt, noe som gjør Nissan LEAF til den mestselgende elbilen i verden.

Ved å følge ledetråden fra andre generasjon LEAF som ble lansert i 2013, bruker e-NV200 den nyeste elmotoren som forener batterilader og inverter med selve motoren for å skape én enkelt enhet. 

Denne er montert i motorrommet slik at det ikke går på bekostning av lasteplassen i e-NV200. På dette området har den nye varebilen brukt utviklingen og teknologien fra den nye Nissan LEAF. I den originale LEAF ble lader og inverter plassert i bagasjerommet separat fra motoren, men i andre generasjon LEAF som kom i 2013, ble disse enhetene integrert i én enkelt enhet. Enheten for motor, inverter og lader tilsvarer størrelsen på en motorblokk, noe som gjør installasjonen enklere og raskere på fabrikken som produserer både bensin/diesel-motorer og elmotorer.

Motoren i e-NV200 er drevet av et Nissan-utviklet kompakt litium-ion batteri med 48 moduler akkurat som på LEAF, men det er allikevel betydelige forskjeller mellom de to batteripakkene.

Akkurat som på LEAF er battericellene produsert på Nissans nye batterianlegg i Sunderland i nærheten av Nissans bilfabrikk, og disse battericellene blir deretter sendt til Barcelona der de blir montert i en batteripakke som er spesielt konfigurert for e-NV200 for å unngå at batteripakken tar opp unødig lasteplass.

Battericellene er produsert i et sterilt miljø der arbeiderne bruker spesielle verneklær, antistatiske sko og går gjennom et luftkammer (luftdusj) før håndtering av battericellene. Hver batteripakke består av 48 moduler der hver modul inneholder fire battericeller.

Batteripakken er kortere og smalere enn den som sitter i LEAF, men er derimot litt dypere. Den veier 267,5 kg, noe som gjør den 7,5 kg lettere.

Batteripakken er montert under gulvet innenfor akselavstanden for å holde tyngdepunktet så lavt som mulig, i tillegg til at den er plassert i et solid metallkabinett som gir ekstra beskyttelse ved eventuelle sidekollisjoner.

Akkurat som i LEAF består batteripakken av 48 moduler med en nominell kapasitet på 24 kW, og den har en skreddersydd kjølepakke som startes automatisk under hurtiglading.

På grunn av den kompakte innpakningen og fordi driftsyklusen til e-NV200 er ulik den i LEAF, forventes det at bilen vil kjøres intensivt i løpet av arbeidsdagen og det vil være større behov for hurtigladere for å minimalisere nedetid. Avkjølt luft fra bilens varme- og ventilasjonssystem er kanalisert over battericellene for å sikre optimale ladeforhold til enhver tid.

I kaldt vær derimot vil bilens HVAC-system blåse varmluft over batteriet for å sikre at det når sin optimale driftstemperatur så raskt som mulig. 

Batteriet kan lades på tre ulike måter. Et standard 10 A strømuttak hjemme kan brukes for å lade batteriet over natten. Bilen er også kompatibel med konvensjonelle 16 A ladere, noe som gir fulladet batteri på åtte timer. De fleste markeder har 6,6 kW lader i bilen som tilvalg, noe som gjør at du kan bruke 32 A strømuttak slik at ladetiden halveres til fire timer. Selv om 32 A strømuttaket brukes i en kort periode vil den gi hurtig opplading av et delvis utladet batteri med inntil 25 % i løpet av én time.

En hurtiglader kan lade batteriet inntil 80 % på under 30 minutter. Over 1 100 CHAdeMO-kompatible ladere er installert i Europa og enkelte private næringsdrivende har slike ladere plassert i sine depoter eller hovedkontorer for økt fleksibilitet og hurtiglading av sine Nissan LEAF-flåter. I Norge finnes rundt 100 CHAdeMO ladere og flere kommer nå i 2014. blant annet har Nissan inngått et samarbeid med Kiwi om installering av minimum 50 hurtigladere utenfor Kiwi-butikker i hele landet.

Akkurat som med Nissan LEAF er ladeporten på e-NV200 plassert foran på panseret der den kan overvåkes fra førersetet. Ladeporten kan fjernåpnes via nøkkel eller en elektrisk bryter i kupeen. Det finnes også en liten LED-lampe som lyser opp kontaktene på kveldstid eller i et mørkt garasjeanlegg.

Sikkerheten er ytterligere forbedret med en elektromekanisk lås som låser kabelen til kontakten når batteriet lades for å hindre at noen skulle fjerne kabalen under lading. 

Selv om ytelsen fra e-drivlinjen er den samme som i LEAF med maksimal effekt på 80 kW og maksimalt dreiemoment på 254 Nm, finnes det enkelte forskjeller mellom disse to drivlinjene som gjenspeiler de ulike bruksmønstrene mellom LEAF og dette nye, lette nyttekjøretøyet.

Ettersom e-NV200 sannsynligvis vil brukes mest i byen og i tettbygde strøk, er utvekslingsforholdet endret for å gi bedre akselerasjon - e-NV200 akselerer faktisk raskere enn den dieseldrevne NV200 - mens programvareendringene i Energy Saving Control (ESC) bidrar til å optimalisere batteriets potensielle rekkevidde.

Ved å begrense maksimal hastighet til 100 km/t når batterinivået er lavt bidrar ESC til at e-NV200 kan kjøre 4 km lenger på motorveien. Systemet startes automatisk når varsellampen for «lavt batterinivå» lyser.

Firetrinns automatgirkasse gir flere muligheter for økonomisk kjøring. Ettersom e-NV200 sannsynligvis vil kjøres av flere personer i løpet av en arbeidsdag, der enkelte kanskje også vil kjøre en konvensjonell bil i løpet av dagen, brukes en standard automatgirkasse for økt fortrolighet i stedet for «datamus-styreenheten» som finnes i LEAF. Styreenheten for elektroniske girskift har positive korte stempelslag.

I praksis fungerer derimot girkassen på akkurat samme måte som den gjør i LEAF. I D-modus fører øyeblikkelig gassrespons til en rask akselerasjon, mens ØKO-modus endrer gasspådraget til en mykere, mer lineær akselerasjon. Både D- og ØKO-modus har en B-innstilling som gir mer aggressiv regenerativ bremsing ved kjøring med avslått motor.

Endringer på utvekslingsforholdet gir en maksimal hastighet på 120 km/t (LEAF: 145km/t), og 0-100 km/t gjøres unna på 14 sekunder sammenlignet med 14,5 sekunder på NV200 med 1,5 dCi motor. Det høye dreiemomentet på bilens e-drivlinje er en mer relevant indikasjon på bilens ytelse, noe som gjør at e-NV200 kan takle 30 % helling selv når den er fullastet.

Maksimal nyttelast er 645 kg og NDEC-rekkevidden er 170 km, noe som gjenspeiler vekten og utformingen av e-NV200. Rekkevidden forventes å være mer enn bra nok for virksomhetene modellen er beregnet for med 35 % kommersielle varebiler som aldri kjører mer enn 120 km pr. dag. Kun i Europa består dette markedet av 200 000 varebiler hvert år. Dette markedet eksisterer selv uten behov for et offentlig ladenettverk der kjørebehovene dekkes av én enkelt lading over natten.