RENAULT-NISSAN ALLIANSEN RAPPORTERER OM 3,8 MILLIARDER I SYNERGIER I 2014

  • Innkjøp, teknikk og produksjon er de største bidragsyterne til synergiene 
  • CMF-plattformen driver synergier på alle viktige områder 
  • Konvergens av viktige funksjoner i 2014 øker synergifremdriften 
  • Salg og markedsføring og andre funksjoner bidrar i stadig større grad 

Renault-Nissan alliansen rapporterer om rekordhøye synergitall på € 3,8 milliarder i 2014, opp € 2,87 milliarder fra året før. Innkjøp, teknikk og produksjon var de største bidragsyterne. Lanseringen av alliansens første biler basert på CMF-plattformen, samt den nylige konvergensen av fire viktige enheter, har bidratt til å drive synergiene på alle tre områder. 

Synergier genereres fra kostnadsreduksjoner, kostnadsbesparelser og økt omsetning. Kun nye synergier (ikke kumulative) tas i betraktning. Ved hjelp av synergiene kan Renault og Nissan se om de imøtekommer sine resultatbaserte målsettinger.

Kostnadsbesparelser og økt omsetning gjør at begge bilprodusentene kan tilby biler med merverdi til kunder over hele verden.

"Vår CMF-plattform fortsetter å drive synergiene på alle viktige områder, fra innkjøp til teknikk og drivlinjer," sa Carlos Ghosn, styreformann og CEO hos Renault og Nissan. "Samtidig har den nylige konvergensen av fire viktige funksjoner -- teknikk, produksjonsteknikk og administrasjon av distribusjonskjeden, innkjøp og personalressurser -- gjort at dette øker."

Renault og Nissaner fortsatt uavhengige selskaper, men  konvergerte de fire funksjonene 1. april 2014. Alliansen forventer å nå målet om å generere € 4,3 milliarder i årlige synergier innen 2016. Dette er opp € 1,5 milliarder fra 2009.

CMF-plattform 

CMF-plattformen er alliansens unike modulsystem (klikk her for å se vår CMF-informasjon).

CMF gjør at Renault og Nissan kan produsere et bredere utvalg av biler med felles deler, samtidig som utvalget og kvaliteten øker. 

I februar 2014 lanserte Nissan en ny versjon av den populære crossoveren Qashqai i Europa. Qashqai er produsert på CMF-C/D plattformen og er den tredje CMF-modellen for Nissan. Andre modeller som er produsert på felles plattform nye Renault Espace og Kadjar. Innen 2020 forventer alliansen at 70 % av bilene produseres med CMF-arkitektur.

Kombinert produksjon 

Kombinert bilproduksjon er også en stor pådriver av produksjonssynergiene. Kombinert produksjon forventes å øke innen alliansen etter utrullingen av Alliance Production Way (APW) på alle anlegg rundt om i verden innen slutten av 2015. APW-produksjonssystemet er resultatet av "best practice" innenfor organisasjonen, og lar anleggene utnytte kapasiteten enda bedre ved å produsere biler fra både Renault og Nissan.

I 2014 startet Nissan produksjonen av crossoveren Rogue på Renault sin fabrikk i Busan, Sør-Korea, for å imøtekomme den store etterspørselen fra USA.. 

AVTOVAZ-anlegget i Togliatti, Russland er alliansens største produksjonsanlegg med en kapasitet på ca. 1 million biler hvert år. Anlegget produserer fire ulike bilmerker - Lada, Renault, Nissan og Datsun. Alliansen eier aksjemajoriteten i prosjektsamarbeidet som kontrollerer AVTOVAZ, Russlands største bilprodusent.