NISSAN LANSERER NY MID-TERM MILJØPLAN

- 70% av budsjettet til forskning og avansert ingeniørkunst brukes til miljøteknologi -

 

Nissan Motor Co., Ltd. lanserer nå sin nye seksårs miljøplan, kalt Nissans Grønne program 2016 (Green Program - NGP 2016). Planen vil sette fokus på tre områder: Redusert karbonfotavtrykk, et skifte til fornybar energi og en utvidelse av utvalget av ressurser benyttet av Nissan.

 

Nissans Gønne program 2016 er selskapets tredje mid-term miljøplan, med målsetninger som skal være innfridd ved slutten av regnskapsåret 2016:

  • Nr. 1 innen nullutslippskjøretøyer: Et akkumulert salg på 1,5 millioner nullutslippskjøretøyer for Renault-Nissan-alliansen
  • Ledende innen lavt drivstofforbruk: 35 % besparelse i drivstofforbruk sammenlignet med 2005, beregnet ut fra totalt gjennomsnitt for alle Nissan-kjøretøyer solgt i Japan, Kina, Europa og USA
  • Ledende innen lavt karbonfotavtrykk: 20 % reduksjon i CO2-utslipp per kjøretøy for konsernets virksomhet sammenlignet med 2005
  • Ledende innen intern gjenvinning: Øke andelen materialer som blir gjenbrukt til 25 %

"Stadig flere forbrukere etterspør produkter som er i tråd med deres verdier, det vil si både biler og lastebiler som har et lavt karbonfotavtrykk. Samtidig benytter vi teknologi som gjør våre fabrikker både grønnere og mer effektive", sier President og Chief Executive Officer i Nissan, Carlos Ghosn. "Nissan ønsker å være en del av løsningen mot et bærekraftig samfunn - for planetens skyld og for at vi skal få en konkurransemessig fordel, slik at vi fremstår som en aktør som utgjør en forskjell innen produksjon".

 

NGP 2016 er bærebjelken innen bærekraft for konseptet Blue Citizenship, selskapets strategiske plattform for konsernomfattende sosialt ansvar. Blue Citizenship fokuserer på tre områder: Bærekraft, mobilitet og samfunn. Dagens lansering av NGP 2016 er det første av en rekke konsernomfattende initiativer under Blue Citizenship.

 

NGP 2016 inkluderer i mer detalj:

  • 1) Nr. 1 innen nullutslippskjøretøyer: Et akkumulert salg på 1,5 millioner nullutslippskjøretøyer for Renault-Nissan-alliansen. På vegne av alliansen skal Nissan være ledende innen utviklingen av et helt nytt, celledrevet elektrisk kjøretøy (FCEV), sammen med den strategiske partneren Daimler

2) Ledende innen lavt drivstofforbruk: Gjennomsnittlig 35 % bedre drivstofføkonomi for hele konsernet sammenlignet med år 2005, oppnådd ved å lansere ledende, drivstoffbesparende kjøretøyer i alle klasser og til en rekke segmenter i Japan, Kina, Europa og USA, eksempelvis:

  • En helt ny hybridmodell med forhjulsdrift
  • En helt ny plug-in hybridmodell basert på Nissan's unike teknologi
  • Lansering av neste generasjons teknologi for kontinuerlig variabel transmisjon (CVT) og nå et akkumulert antall produserte enheter med CVT-teknologi på 20 millioner siden første lansering i 1992

3) Ledende innen konsernomfattende, lavt karbonfortavtrykk

Redusere CO2-utslipp i samsvar med konsernomfattende aktiviteter med 20 % per kjøretøy sammenlignet med 2005 ved:

  • Å utvide omfanget av målbare aktiviteter, inkludert logistikk, kontor og forhandlere i tillegg til produksjonsanlegg
  • Å introdusere fornybare energikilder til produksjonsanlegg og lignende anlegg

4) Ledende innen internt gjenbruk ved å bli den første bilprodusenten som etablerer et mål for gjenbruk og implementering av en omfattende, intern gjenbruksplan, inkludert stål, aluminium og plast. Blant høydepunktene:

  • Oppnå en gjenbruksverdi av ressurser på 25 % innen 2016
  • Bruk av gjenbruksmaterialer fra produksjonsavfall eller fra utrangerte kjøretøyer i nye kjøretøyer
  • Redusere forbruk av sjeldne materialer

Detaljer om Nissans Grønne program 2016

http://www.nissan-global.com/EN/ENVIRONMENT/APPROACH/GREENPROGRAM/