REN KJØREGLEDE FRA QASHQAI MED LAVE UTSLIPP

Lave utslipp fra den nye 1.6 dCi Pure Drive motoren
- Høyere nivå for effekt og dreiemoment gir utmerket kjøredynamikk
- Svært god drivstofføkonomi
Tilgjengelig på Qashqai og Qashqai+2, manuell girkasse
Innføring av parkeringsmonitor, et prisvinnende særpreg for en bil innen C-segmentet
Enda lavere CO2 tall med Stopp / Start system ventet tidlig i 2012

I tråd med løftet om kontinuerlig å redusere utslippene fra deres biler har Nissan utviklet en ny Pure Drive* versjon av den mest solgte Qashqai, som bare produserer 129g/km med CO2 og har det med et drivstofforbruk på 4,9 l/100 km.

Den drives av en splitter ny, topp moderne 1.6-liters diesel motor, som ikke bare leverer god drivstofføkonomi og lave utslipp, men også har de samme nivåene for dreiemoment og toppfart som den 2.0-liters dCi motoren den erstatter.

Toppeffekten fra den nye motoren er 130hk, som støttes av et eksepsjonelt dreiemoment på 320Nm, tilgjengelig fra så lavt som 1,750rpm. Og dette er bare starten. En ny versjon av modellen vil bli lansert tidlig neste år med Nissans Stopp / Start System, som vil hjelpe til å redusere CO2 utslippene ytterligere til bemerkelsesverdige 119 g/km og 4.5 l/100 km i drivstofforbruk.

"Nissan dominerer crossover markedet med sin banebrytende design og brukervennlige teknologi. Med innføringen av den nye dieselmotoren gir vi våre kunder det beste fra to verdener - lave utslipp pluss enda bedre kjøreegenskaper," sa Taina Erkkilä, Director Communications i Nissan Nordic Europe.

"Dette er en bemerkelsesverdig motor, som er best i klassen ut i fra flere hensyn. Den gir de dynamiske kjøreegenskapene som samsvarer med de som finnes i den utgående 2.0-liters dCi, på samme tid som den produserer drivstofforbruk og utslippstall som er enten de samme som vår eksisterende 1.5-liters dCi enhet eller bedre."

For å tillegge enda mer til den dynamiske spenningen, kommer en rekke nye innovative utstyrsenheter som for første gang vil være inkludert på en bil innenfor C-segmentet, deriblant parkeringsmonitor. AVM systemet bruker en serie med små kameraer plassert på utsiden av kjøretøyet for å gjøre parkering og manøvrering så trygt som mulig gjennom å gi sjåføren en utsikt over miljøet rundt bilen fra et fugleperspektiv i nåtid. I tillegg til dette vil QASHQAI & QASHQAI+2 generasjons Visia nå ha funksjonen cruisekontroll med fartsbegrenser, som del av standardutstyret.

Den siste utviklingen understreker Nissans ledelse innen crossover markedet og gjør at Qashqai opprettholder sin stilling og vel så det.

"Når Qashqai ble lansert i 2007, skrev den regelboken for C-segmentet på nytt, og ga innovasjon og karakter til et tidligere konservativt marked. Kombinasjonen av en SUV sitt utseende og barskhet sammen med dynamiske kjøreegenskaper, sterke resultater og rikelig med innvendig plass, fanget fantasien til bilkjøperne.

Etter litt mer enn fire og et halvt år, har vi bygget mer enn en million Qashqai og syvseters Qashqai+2 modeller på vår fabrikk i Sunderland, der vi har tre skift som jobber 24 timer i døgnet for å holde tritt med etterspørselen. Vi bygger i snitt 1 200 eksemplarer hver dag".

"Den nye Pure Drive 1.6dCi Qashqai, spesielt med innovative alternativer som Stopp / Start Systemet og parkeringsmonitor, vil bekrefte vår ledelse innenfor Crossover segmentet," sa Nissan Norges Country Manager Pål Gystad Simonsen, "Qashqai har vært en kjempesuksess i Norge, og vi gleder oss stort til å ytterligere forankre vår posisjon i Crossover segmentet med en enda mer effektiv motor i porteføljen."

* Pure Drive betegnelsen gis til alle Nissan produkter med et CO2 utslipp på 130g/km eller mindre. Da den ble innført var avskjæringspunktet 140g, men som en del av Nissans grønne program, blir kravene til dette medlemskapet tøffere hele tiden. Programmet krever en ytterligere redusering til 120g i 2013.