Nissan Micra/March topper med seks millioner solgte globalt

Nissan Motor Co., Ltd. kunngjorde i dag at det globale salget av Nissan Micra/March passerte seks millioner enheter*1 ved utgangen av mai 2011.

 

I mange år har Nissan skapt kompaktbiler som møter tidenes skiftende behov. Da den første generasjonen Nissan Micra/March kom i 1982, ble kjøretøyet raskt kjent for gode kjøreegenskaper, rimelige driftskostnader og høy kvalitet. Andregenerasjons Micra/March, som ble lansert i 1992, tok i bruk datidens avanserte teknologi, som kontinuerlig variabel kraftoverføring (CVT). Tilsvarende var tredjegenerasjonsmodellen, som ble lansert i 2002, utstyrt med Intelligent Key for første gang på en Nissan-modell. Som et svar på det moderne markedets krav er nå fjerdegenerasjonsmodellen, som kom i 2010, utstyrt med Nissans Idling Stop system (tomgangssystem) og neste generasjons Xtronic CVT, som bidrar til den meget gode drivstofføkonomien til kjøretøyet. Nissans globale markedssjef for Micra/March-programmet Yosuke Iwasa sa: "Micra/March er god å kjøre, den er fantastisk pålitelig og har meget gode manøvreringsegenskaper. Dette er tatt godt imot og bilen har vunnet hjerter hos kunder i mer enn 70 land rundt om i hele verden."

 

Salget av den nye Nissan Micra/March begynte i Thailand i mars 2010, før det ble utvidet til land der den ikke har vært i salg tidligere, som India og Kina. Produktsjef Masaki Ishizuka sa: "Vi lyttet til hva potensielle kunder over hele verden ønsket seg i en bil og bygde disse ideene inn i den nye generasjonsmodellen."

 

Produksjonen av Nissan Micra/March var frem til tredjegenerasjonsmodellen lagt til Japan og Storbritannia, men nå er produksjonen flyttet til anlegg i Thailand, India, Kina og Mexico. Som en indikasjon på hans tro på den nye modellen sa Ishizuka: "Vi opprettholder Nissans høye kvalitetsstandarder; vi ønsker å levere biler som har de egenskapene kundene våre ønsker seg, til en rimelig pris over hele verden." Ved utgangen av mai 2011 er det solgt mer enn 170.000 enheter av den nye Nissan Micra/March i 56 land over hele verden.

 

Europa har tradisjonelt vært Nissan Micras største salgsmarked. I september 2011 vil det bli lansert enda en modell: Den nye DIG-S Micra-en som er utstyrt med en turbomatet HR12DDR-motor, som kan skryte av et driftstofforbruk som er blant de beste i Europa.

 

I Japan har den nye Nissan March fått mange lovord for sin design, og den vant Good Design Award*2, en hedersbevisning for god design. Den mottok også Fashion Color Award under Auto Color Awards 2011*3 for bruken av farger i designen.

 

I Thailand ble Nissan March den første modellen som ble markedsført i henhold til de thailandske myndighetenes økobilprosjekt, på grunn av sin ypperlige drivstoffeffektivitet. Den mottok "Best Environmental Car of the Year" (Beste miljøbil) i 2010, og "Best Car of the Year under 1200cc" (Årets bil under 1200cm3) i 2011. Begge prisene ble delt ut av Grand Prix Group.

 

I det indiske markedet har Micra-en, siden lanseringen i juli 2010, vært en nøkkelmodell for Nissans salgsøkning, med mer enn 15.000 enheter solgt til nå. Siden starten av produksjonen for et år siden er det bygd over 100.000 Micra-er, og nesten 70.000 av disse er allerede eksportert. Framover vil India være forsyningsbasen for Nissan Micra til over 100 land i Europa, Midt-Østen og Afrika.

 

Med god omtale i media og god mottakelse av Kinas ungdommelige kundebase har nye March sin lille svingradius, romslige interiør og konkurransedyktige drivstofføkonomi gjort den til en favoritt siden den ble lansert i august 2010.

 

I Mexico har salget av nye March vært meget godt siden lanseringen i april 2011.Nissan Mexicana, S.A. de C.V.'s salgssjef, Roberto Aceval, sier, "Meksikanske kunder har tatt svært godt imot nye March som en topp bybil, særlig fordi den er romslig, morsom og enkel å kjøre og har overlegen drivstofføkonomi."

 

I Brasil vil Nissan lansere en flexi-fuel versjon (FFV) av nye March, utstyrt med enten en 1,0 liters eller 1,6 liters motor i oktober 2011.

 

Tsuyoshi Kobayashi, teknisk sjef for Micra/March, kommenterte, "Seks millioner solgte enheter forteller oss at Micra/March har bevist sin suksess. Med mer enn 28 års erfaring med å produsere kompaktbiler vil vi at kundene våre skal få så mye ut av sin Nissan Micra/March, og den nye teknologien som er bygd inn i bilen, som mulig. Den nyutviklede V-plattformen, som deles av de to nye modellene, har redusert vekt og tilført ny aerodynamikk som gir en drivstofføkonomi av ypperste klasse. I tillegg leverer vi, ved å bruke de normale kvalitetsstyringsstandardene i Nissan Production Way (NPW), biler som kunder over hele verden kan kjøre med den tryggheten som globale kvalitetsstandarder gir."

 

Yosuke Iwasa oppsummerte Nissans tilnærming ved å si: "Nissan har arbeidet lenge for å levere produkter med høy verdi til våre kunder på markeder over hele verden. Kompaktbiler er viktigere enn noen gang og styrer verden mot et samfunn med lavere karbonutslipp. I henhold til våre Zero Emissions og PURE DRIVE*4 strategier arbeider vi for å kunne levere Nissan Micra/March hurtig til kunder i 160 land over hele verden."

 

*1: Omfatter Nissan Micra C+C .

*2: Good Design Award er det eneste omfattende programmet for evaluering og støtte av design i Japan. Den er opprettet for å velge ut og skape oppmerksomhet rundt god design. Dette for å heve levestandarden, støtte industriutvikling og eksport, ved å bedre produktkvaliteten gjennom design, og prisen mottar mer enn 3.000 produkter for vurdering hvert år. Disse blir grundig evaluert ved hjelp av kriterier som inkluderer designinnovasjon og raffinement, verdiskaping og sosialt bidrag.

*3: Auto Color Award: Auto Color Award ble opprettet i 1998 og har hatt stor innflytelse på fargedesign i bilindustrien, grunnet sitt fokus på farger som reflekterer kultur og estetisk design. Prisen er i sitt 13.år.
Japan Fashion Association - Japan Fashion Color Authority (JAFCA)

*4: PURE DRIVE: Nissans todelte strategi for å redusere CO2 utslippene sammen med "Zero-emissions (Nullutslipp)." PURE DRIVE biler er konstruert for å oppnå den beste drivstofføkonomien i sin klasse, for masseproduserte biler, ved å utstyre dem med optimal nestegenerasjons økoteknologi som Idling Stop, rene dieselmotorer og hybridteknologi.

 

Totalt salgsvolum for Micra/March (basert på Nissans nyhetstapporter)

Enhetsvolumet brutt ned etter generasjon:

1. generasjon: Om lag 1,65 millioner enheter

2. generasjon: Om lag 2,54 millioner enheter

3. generasjon: Om lag 1,63 millioner enheter

4. generasjon: Om lag 170.000 enheter

 

Brutt ned etter region:

Japan: Om lag 2,37 millioner enheter

Utenfor Japan: Om lag 3,63 millioner enheter