KJØPSPRISEN PÅ NISSAN LEAF BLIR UNDER 30.000 EURO

  • Prisen i Storbritannia blir 27.471 uro etter myndighetsincentiver
  • Prisen i Nederland blir 32.839 euro. Nederlandske kjøpere vil få en skattebesparelse på fordel av 6.000-19.000 euro over fem år.
  • Portugal og Irland, der prisen etter incentivene vil være under 30.000 euro, vil kunngjøre prisen om kort tid.
  • Prisen for de andre landene vil bli kunngjort nærmere lanseringen
  • Alle priser inkluderer batteri.
 
Europas elektriske framtid har rykket et steg nærmere etter at Nissan International SA i dag kunngjorde at den helelektriske Nissan LEAF vil bli priset til under 30.000 euro etter incentiver i de fleste markedene i Europa hvor LEAF lanseres først. 
 
I Storbritannia, som er at de første markedene som får denne 5-seters kompakte familiebilen, blir prisen 27.471 euroetter myndighetsincentiver - omtrent det samme som en diesel- eller hybridbil med sammenlignbart utstyrsnivå. Prisen, som også omfatter batteriet, er 33.353 euro før incentiver. De britiske myndighetene kunngjorde nylig at de vil refundere 25 prosent av kjøpsprisen for en el-bil til kjøperen, opp til en grense på 5.000 pund. Nissan LEAF er klar for salg i Storbritannia i februar 2011.
 
I tillegg er det en rekke andre incentiver som vil senke kostnadene og øke fordelene ved å eie Nissan LEAF i Storbritannia - som for eksempel unntak fra rushtidsavgiften i London samt gratis parkering i London. Dette, kombinert med bilens betydelige fordel med tanke på driftskostnader, som er på om lag 600 Euro per år (511 pund), i forhold til en tradisjonell bil, gjør Nissan LEAF til et prisgunstig alternativ for kundene.
 
Utsalgsprisen i Nederland, et annet marked med tidlig lansering, vil være 32.839 euro. Her vil tilskuddene være i form av fritak for registreringsavgift og veiavgift, noe som resulterer i skattebesparelser fra 6.000 euro for privatbileiere og 19.000 euro for firmabileiere over fem år. Salget i Nederland begynner i desember i år.
 
Akkurat som i Storbritannia vil det bli flere andre økonomiske og ikke-økonomiske incentiver i Nederland som kan føre til reduserte kostnader ved å eie en Nissan LEAF.
 
Prisen i Portugal og Irland, Nissans to andre tidlige lanseringsmarkeder i Europa vil også være under 30.000 euro etter incentiver. Den faktiske prisen i disse to markedene vil bli kunngjort om kort tid. Salget i Portugal begynner i desember og salget i Irland begynner i februar neste år.
 
I Irland vil myndighetene refundere 5.000 euro til de som kjøper el-biler og frita dem for registreringsavgift. I Portugal vil kjøpere av elektriske biler også ha rett til en rabatt på 5.000 euro fra myndighetene.
 
Nissan har bestemt seg for å lansere bilen i de fire markedene som er nevnt over på grunn av at disse markedene yter betydelige offentlige tilskudd til elektriske biler, samtidig som at de også utvikler den nødvendige ladeinfrastrukturen for at innføringen av slike biler skal bli vellykket.
 
Ved utgangen av neste år vil Nissan LEAF være tilgjengelig i alle de store vesteuropeiske landene.
 
"Nissan er ledende i bilbransjen ved å være den første bilprodusenten som kommer ut med en rimelig el-bil. Nissan LEAF ligner en kompakt familiebil med tanke på ytelse, romslighet, komfort og kvalitet - men med én tydelig forskjell. Det er en ren el-bil som ikke har eksosutslipp og med lave driftskostnader," sa Simon Thomas, Senior Vice President, Sales and Marketing, Nissan International SA.
 
Nissan har beregnet at kostnadene ved å lade bilen kan være så lave som en eller to euro per 100 km avhengig av elektrisitetsprisene i det enkelte landet. Det vil gjøre de daglige driftskostnadene for en Nissan LEAF om lag 80 prosent rimeligere enn en vanlig bil i samme størrelse med forbrenningsmotor. På årsbasis tilsvarer dette om lag 600 euro i besparelser per år. Og med færre bevegelige deler sammenlignet med en tradisjonell bil, vil også servicekostnadene bli lavere.
 
For å reservere en Nissan LEAF i ett av de fire landene kan kundene bare gå inn på sitt lokale Nissan forbrukernettsted* og registrere seg. Dette vil sikre dem en plass i køen når Nissan begynner å ta imot reservasjoner innen 60 dager, så vel som tilgang til spesielle Nissan LEAF arrangementer som vil komme framover. 
 
I tillegg til å kjøpe bilen direkte vil kundene også kunne kjøpe bilen med en Nissan avbetalingsplan. Mer informasjon om den fullstendige finansieringsordningen knyttet til kjøp vil også bli kunngjort innen de første 60 dagene.
 
Det vil bli levert kun en versjon av Nissan LEAF, ferdig utstyrt med funksjoner som luftkondisjonering, satellittnavigasjon, parkeringskamera og hurtigladekontakt. En innovativ smarttelefon-forbindelse vil gi eieren muligheten til å sette i gang oppvarming eller kjøling av kupeen ved hjelp av mobiltelefonen.
 
Kraften kommer fra en 80 kW AC motor som utvikler 280 Nm dreiemoment, nok til en maks. hastighet på mer enn 140 km/t. Takket være den nesten umiddelbare responsen fra den 80 kW-sterke elektriske motoren gir Nissan LEAF en overraskende ytelse fra stillstand.
 
Den elektriske motoren drives av et laminert lithium-ion batteri med en effekt på mer enn 90 kW. Batteriet har 48 moduler og er montert under setene og gulvet i Nissan LEAF og sikrer dermed lavt tyngdepunkt for nær rullefri runding av hjørner med topp kjørekomfort.  Batteriet produseres av Automotive Energy Supply Corporation (AESC), Nissans joint venture med elektronikkprodusenten NEC.
 
En fullstendig lading gir en potensiell rekkevidde på 160 km (100 miles - US LA4 modus) som vil tilfredsstille de daglige kjørebehovene til de fleste kundene. Global forskning indikerer at den gjennomsnittelige daglige kjørelengden til 80 prosent av verdens befolkning er under 100 km: Tallet i Japan og i Storbritannia er under 50 km for 80 prosent av befolkningen.
 
*Storbritannia: http://www.nissan.co.uk/leaf-reservation
*Irland: http://ie.nissan.eu/leaf-reservation
*Nederland: http://www.nissan.nl/leaf-reservation
*Portugal: http://www.nissan.pt/leaf-reservation
 
Merknad: Beløpene i Euro og pund er konvertert som en hjelp for leseren med en vekslingskurs på 1,17579 Euro/pund og 0,850493 pund/Euro (per 11.mars 2010).