Nye Note mer i detalj

Teknologi

Nye Note er utstyrt med avansert teknologi som aldri har vært sett i denne sektoren tidligere. Mange av de teknologiske funksjonene som tilbys i Note er helt nye i B-segmentet og setter nye standarder for pris.

Blant disse teknologiske funksjonene finner vi Nissans avanserteAround View Monitor (AVM)- et innovativt system som tar stresset bort fra rygging og lommeparkering.

Ved hjelp av fire separate kameraer viser den 5,8 tommers store skjermen som er montert på dashbordet et bilde av nye Note i fugleperspektiv. Dette hjelper føreren med en visuell bekreftelse av bilens posisjon i forhold til området rundt - og gjør manøvreringen betydelig enklere og sikrere.

Selv om AVM er en kjent innovasjon for mange Qashqai-fører har nye Note et teknologisk tillegg i form av Nissan Safety Shield pakken som omfatter tre avanserte sikkerhetssystemer som samarbeider for å gi reelle fordeler for føreren. Ekte teknisk innovasjon har gitt Nissan muligheten til disse tidligere kostbare systemene sammen i en rimelig priset pakke. Mens konkurrerende systemer benytter kostbare front- og bakmonterte systemer, ja til og med radarsystemer, for å utføre liknende funksjoner krever Nissans program bare bildet som tas av det bakmonterte vidvinkelkameraet for AVM-systemet for å aktivere Safety Shield.

Nissan Safety Shield pakken består av de følgende tre teknologiene:

  • Blind Spot Warning

Dette er en funksjon som tidligere var reservert for biler i premiumsektoren; Nissans system bruker det bakmonterte vidvinkelkameraet for AVM-systemet i de skjulte blindsoneområdene på begge sider av Note. Hvis det oppdager en bil i en av blindsonene lyser det opp et diskret varsellys i glasset på Notes sidespeil. Hvis føreren blinker for å skifte fil og systemet oppdager en bil i fareområdet blinker lyset og gir fra seg et lydsignal.

  • Lane Departure Warning

En annen funksjon fra premiumklassen som gjør sin debut i B-segmentet er Lane Departure Warning som oppdager om bilen er i ferd med å kjøre ut av filen. Mens du kanskje forventer at det trengs et kamera montert i frontruten eller et radarsystem for denne funksjonen bruker Note nok en gang sitt vidvinkelkamera for AVM-systemet. Avansert dataprogrammering detekterer selv de svakeste veimerkingene og gjør det mulig å fastslå om bilen er på vei ut av posisjon uten å bruke blinklyset. Hvis den gjør det gis et varselsignal til føreren for å korrigere sin posisjon på veien. Systemet er satt opp slik at det automatisk justerer sensitiviteten når du kjører på landeveier for å gi rom for en annen kjørestil.

  • Moving Object Detection

Denne nye funksjonen bygger på kapasiteten i Around View Monitor og gir føreren en effektiv digital co-pilot som hjelper til med å se hva som kan komme i veien under rygging. Mens konvensjonell parkeringshjelp advarer føreren om en gjenstand som er i veien gir Moving Object Detection et lydsignal og en visuell varsling hvis noen eller noe beveger seg bak bilen, for eksempel et barn som går mot bilen mens du rygger. Vidvinkelkameraet for AVM-systemet har en konveks linse og er montert på bakluken. Derfra gir det et utsyn i overkant av 180 grader og gir dermed et unikt synsfelt bak bilen. Bilder fra kameraet vises på den 5,8 tommer store Nissan Connect-skjermen.

Med alle tre Safety Shield-teknologiene pluss det store utsynet til Around View Monitor som også bruker det bakmonterte vidvinkelkameraet er det svært viktig at dette utstyret opprettholder et klart utsyn. Nissan ingeniører har utviklet den ultimate løsningen - et innebygget vaske- og tørkesystem for kameraet. Sofistikerte algoritmer analyserer bildet og identifiserer alt støv og smuss på det bakmonterte kameraet. Hvis det trengs, sprutes litt vann på linsen sammen med trykkluft for å unngå dråper. Som et resultat av dette er alle funksjonene i Safety Shield pakken tilgjengelig uansett vær og utsynet bakover i AVM er alltid krystallklart.

Både AVM og Safety Shield er bygd inn i nye Notes forbedrede Connect satellittnavigasjon, Bluetooth og audiosystem. Nå drar systemet også fordel av en større 5,8 tommers touch-skjerm, det nyeste systemet omfatter Google® "send to Car" navigasjonsprogramvare som gjør at du kan planlegge ruten hjemme og overføre den direkte til bilen. Ytterligere tilkoblede tjenester omfatter Google® Points of Interest (POI), de nærmeste drivstoffprisene, pluss fly- og værinformasjon.

Eksteriørdesign

Nye Note bringer flott design og spenning til et segment der stil er blitt en avgjørende bestanddel for suksess. For å møte de stadig høyere kravene fra forbrukerne i B-segmentet har Nissan laget en bil som kombinerer elegante linjer med originale og spenstige detaljer.

Nye Note er inspirert av formen til Invitation konseptbilen som ble vist under bilutstillingen i Genève 2012, og har en energisk design. De rene linjene i silhuetten gir et hint om nye Notes dynamiske potensial og viser bilens klasseledende aerodynamikk. Ulike versjoner av nye Note blir solgt i andre markeder og den europeiske modellen har en unik frontdesign så vel som premium skulpturerte sidespeil som også huser retningslys.

Nye Note bygger på Nissans lette V-plattform og kombinerer lang akselavstand og korte overheng for å skape et sporty, kvikt uttrykk. Siden på bilen skiller seg ut med en dramatisk «Squash Line» som bidrar til den sterke dynamikken i profilen. Linjen kalles «Squash Line» fordi vinklene ble inspirert av banen til en squash-ball på en bane.

Fronten kombinerer skulpturerte flater med et sammenbygd frontlys- og grillarrangement. Kombinert med flotte hjulbuer og en distinkt, flytende vinduslinje forsterker nye Note ytterligere Nissans posisjon som ledende innenfor bildesign.

Nissan er klar over at mange B-segmentkjøpere krever et sporty, dynamisk utseende, og Nissan har derfor utviklet en ny Dynamic Styling Pack som gir et enda sterkere uttrykk. Dynamic-pakken inneholder svart detaljering rundt frontlysene og grillen og introduserer større, mer skulpturerte luftinntak i støtfangerne både foran og bak.

Interiørdesign

Vekten som er lagt på sterke designelementer videreføres inne i nye Note. Allsidigheten som ble verdsatt av førerne av den tidligere modellen er ikke glemt og kombineres nå med materialer i høy kvalitet, avanserte teknologiske funksjoner og klasseledende praktisk bruk.

Den mest slående innovasjonen er like foran føreren på hver eneste tur. Dashbord-displayet er designet med betydelig europeisk bidrag for å sikre maksimum klarhet til enhver tid for å gi en klar visning av alle standard kjøredata i tillegg til to avanserte nye økometere. Enøko-pedalmålergir en effektivitetsmåling av førerens gasspådrag, mens et generelt øko-meter gir en sterk visuell guide til den totale økonomien som oppnås på hver tur i sanntid.

Notes interiør er designet og bygget for å gi fører og passasjerer et komfortabelt, praktisk og raffinert miljø. Nye Note er designet med det praktiske for øyet og baksetene er enda bedre enn i den tidligere modellen. Englidende baksetebenklar eieren skifte mellom maksimum bagasjeplass og maksimum beinplass for passasjerene - som begge er best i klassen. Legg til bagasjeromsgulv i to høyder, og dermed er det få B-segmentmodeller som kan konkurrere.

Drivlinje

Som det sømmer seg en bil som bringer spennende ny teknologi til sektoren er nye Notes utvalg av motorer og girbokser pakket med smarte funksjoner som forbedrer både effekten og kjøregleden.

Det vil bli tilbudt fire motor- og transmisjonskombinasjoner med CO2-utslipp fra så lavt som 95g/km. Nissans intelligente stopp-start system finnes på alle modellene, noe som ytterligere øker effektiviteten og minimerer CO2-utslippene.

Begge nye Notes bensinmotorer har et sylindervolum på 1,198cc og er lette, kompakte og meget effektive tresylindrede motorer med 12 ventiler. Ubalansen som ofte blir framhevet i en tresylindret motor er overvunnet ved hjelp av en rekke tekniske innovasjoner. Disse omfatter en balanserende motvekt på veivakselen som motvirker den vertikale vibrasjonen som dannes av stempelvandringen. Som et resultat av dette har denne avanserte motoren det samme kvalitetsnivået som en firesylindret motor.

Inngangsnivået er en 1,2 liters motor som produserer tall for kraft og dreiemoment på 80HK ved 6000rpm og 110Nm ved 4000rpm. Dette gir en kombinert drivstofføkonomi på 4,7 l/100km, med CO2-utslipp på 109g/km.

Høyere opp i serien finner vi den innovative 1,2 liters DIG-S motoren som gir 98HK ved 5600rpm og 142Nm dreiemoment ved 4400rpm. Denne avanserte motoren gir samme økonomi som en tradisjonell dieselmotor, men leverer en kjøreopplevelse som vanligvis bare forbindes med en middels stor, firesylindret bensinmotor. Blant de mange tekniske høydepunktene i denne motoren er turboladeren. Den er utstyrt med et elektronisk kløtsjsystem og kan kobles fra motoren når du kjører i lave hastigheter - og dermed bidra til økonomien og redusere all unødvendig friksjon i motoren.

For å redusere ineffektivt krafttap i motorens driftssystem ytterligere er Miller Cycle bygd inn. Ved å la innsugsventilen være åpen lengre sammen med høyere kompresjonsforhold, blir kompresjonsslaget mer effektivt.

Kombinert gjør disse innovasjonene den 1,2 liters DIG-S motoren en av de mest effektive og fleksible motorene i sektoren. Til tross for den sterke ytelsen er CO2-utslippet bare 99g/km med den manuelle girkassen (119g/km med CVT-transmisjon). Drivstofforbruket er 4,3 l/100km (med manuell kraftoverføring) i kombinert syklus.

Helt til slutt i Notes motorutvalg er den nyutviklede firesylindrede1,5 liters turbodieselen. Den90HKsterke enheten er utviklet av Renault-Nissan Alliance og avgir bare 95g/km CO2 og tilbyr kombinert drivstofforbruk på bare 3,6 l/100km.

Ytelsestallene for alle motorene vil bli kunngjort nærmere lansering.

Dynamikk

Nye Note er i stor grad utviklet i Europa for å tilby den best mulige kjøreopplevelsen. Med et annet oppsett enn det en finner på det japanske og amerikanske markedet har de nye Note-modellene i den europeiske versjonen unik styring, oppheng og chassisinnstillinger for å levere an blanding av komfort, framdrift og kjøreegenskaper for europeiske veier.

Føreren og passasjerene vil oppleve meget god kjørekvalitet og komfort, mens nye Notes kurvekjøringsstabilitet og dynamiske smidighet har også vært viktige fokusområder under utviklingsprosessen.

I tillegg har den 1,2 liter store DIG-S modellen ytterligere dynamiske tak for en enda mer engasjerende kjøreopplevelse. Hjuloppheng, styring og karosseristivhet er justert slik at de passer karakteren til den avanserte tresylindrede motoren og setter den dermed i hjertet av B-segmentet med tanke på kjøreytelse.

Modellutvalg

Nye Note vil bli lansert med tre utstyrsnivåer -Visia, Acenta og Tekna Utstyrsnivåene reflekterer Nissan engasjement med tanke på å tilby høyt teknologisk nivå til alle kunder. Som et resultat av dette vil alle modellene ha start-stopp tenningssystem, seks kollisjonsputer og cruise-kontroll med hastighetsbegrenser.

Mellommodellen Acenta tilbyr i tillegg klimaanlegg, Bluetooth-tilkobling og elektriske vindusheiser bak, mens toppmodellen Tekna har Safety Shield Pack, Nissan Connect, Around View Monitor, delvis skinninnredning og nøkkelfri låsing med i-key.

Paul Willcox, Senior Vice President for Nissan Sales & Marketing i Europa, konkluderer: «Nye Note er ikke bare en direkte erstatning for den eksisterende Note; den er en helt ny bil med en helt annen plassering markedet. Den er plassert i hjertet av B-segmentet og nye Note konkurrerer med høyvolumkonkurrenter med flott design og premium teknologi i en rimelig pakke. Vi er virkelig glade for å utvide vårt småbilutvalg med en slik attraktiv og avansert ny kompaktbil.»

Produksjonen av nye Note vil starte i sommer og de første leveransene er planlagt for høsten 2013 avhengig av de enkelte markedene.