NISSAN I EUROPA OPPNÅDDE DET BESTE SALGET OG DEN HØYESTE MARKEDSANDELEN NOENSINNE I 2014
- Stor produktoffensiv i 2014 med 12 modelllanseringer på 12 måneder
- Nissan Qashqai oppnådde 2 millioner produserte biler i 2014 - det gjør den til den britiskproduserte bilen med raskest vekst
- Nissan LEAF er den mest populære elbilen noensinne med over 15.000 solgte enheter i 2014
Nissan har kunngjort at merket nådde en rekordhøy markedsandel i Europa på 4,0% i 2014, en økning på 0,3 prosentpoeng fra 3,7% i 2013. 2014 markerer den femte året på rad med økt salg og markedsandel, og nesten 50% økning fra 2009-nivået med 2,7%.
Nissan, sammen med Datsun, registrerte det beste salget i Europa noensinne med 724.613 solgte biler i 2014 - en økning på 13,2 % fra 2013. Nissan tok sin europeiske bilproduksjonen til rekordhøyder i 2014, og går inn i 2015 med det sterkeste modellutvalget noensinne.
Merkets salg i Europa ble underbygget med lanseringen av 12 modeller på like mange måneder, inkludert to nye crossovere - X-Trail og Juke, samt den helt nye Nissan Pulsar som er bygget i Barcelona.
Nissan utvidet også sitt utvalg av elbiler med lanseringen av det helelektriske lette nyttekjøretøyet Nissan e-NV200, også bygget i Barcelona. Nissan er ledende innen ny og viktig teknologi, og vil vise mer både innen elbiler og føreløse biler i fremtiden.
Viktige høydepunkter
Det beste salget i Europa noensinne - en økning på 50% i løpet av 5 år
12 nye modeller på 12 måneder
Det beste elbilsalget i Europa noensinne med 15.000 solgte LEAF og 2.300 enheter av den nye e-NV200
Crossoversalg på over 410 000 enheter
Qashqai er den britiskproduserte bilen som raskest har nådd 2 millioner produksjonsenheter
Den banebrytende crossoveren Nissan Qashqai fortsetter fremgangen med mer enn 240 000 kunder i 2014. I fjor rullet Qashqai nr. 2 000 000 ut fra fabrikken i Sunderland, England og ble dermed den britiskproduserte bilen som raskest har nådd denne milepælen.
For tredje år på rad passerer Nissans fabrikk i Sunderland over 500 000 produksjonsenheter, og bekrefter dermed sin posisjon som Storbritannias mest produktive bilfabrikk.
Vi har en forpliktelse til å fortsette å gi mer til våre kunder - større utvalg, større verdi og mer innovative og spennende produkter. I 2014 lanserte vi e-NV200, vår andre elbil. Vi styrket vårt utvalg av crossovere med den nye X-Trail og nye Juke, og vi gjorde NISMO-merket kjent over hele verden.»
Nissan LEAF fortsetter å lede an innen elbilsegmentet globalt og solgte mer enn 15 000 biler i Europa - en økning på mer enn 30 % sammenlignet med 2013. LEAF-eiere over hele verden har nå kjørt godt over 1 million kilometer totalt siden bilen ble lansert i slutten av 2010. Den er også den mest ettertraktede bilen blant Nissan-kunder der 97 % anbefaler den videre til venner og bekjente.
Investeringer som styrker lokal produksjon i Nissans viktigste markeder har også ført til økning i salg sammenlignet med 2013 på 17 % i Storbritannia, 13 % i Spania og 19 % i Russland, inkludert Datsun, der det nylig lanserte merket bidro til salget med 11 419 enheter. Nissan har fått økte markedsandeler i mer enn 65 % av de europeiske markedene der de opererer. Totalt sett er Nissan det nest mest solgte asiatiske bilmerket i Europa, og er det mestselgende asiatiske bilmerket i flere viktige markeder, inkludert Storbritannia, Frankrike og Spania.
Land |
Totalt salg i 2014 |
Totalt salg i 2013 |
% økning |
Russland |
173 429 |
146 319 |
18,5 % |
Storbritannia |
149 877 |
127 752 |
17,3 % |
Frankrike |
74 928 |
64 900 |
15,5 % |
Tyskland |
65 627 |
55 562 |
18,1 % |
Italia |
53 246 |
51 396 |
3,6 % |
Spania |
44 006 |
39 086 |
12,6 % |
Europa |
724 613 |
639 849 |
13,2 % |
Økt markedsandel i Norge
Nissan gjorde det meget godt i Norge i fjor med et salg av 9769 biler i (personbiler og lette nyttekjøretøyer), opp 914 biler fra 2014. 9192 av disse var personbiler og Nissan oppnådde en markedsandel på 6,4%. Helelektriske Nissan LEAF var mest solgte modell med 4.781 enheter og 3,3% markedsandel alene. Det ble også Norges tredje mest solgte personbilmodell i fjor som i 2013.
Norge er en del av forretningsenheten Nissan Nordic Europe (Norden og Baltikum), nådde sin høeyeste markedsandel noensinne, med 4,4% i 2014, en økning av rundt 5.700 biler og opp fra 4,1% markedsandel i 2013.