NISSAN HAR ØKT SALGET I EUROPA MED 5 %

 

Halvveis inn i kalenderåret 2012 trosser Nissan tendensen med synkende etterspørsel i det europeiske bilmarkedet ved å notere 5 % salgsøkning sammenliknet med i 2011.
 
Den generelle etterspørselen i Europa for perioden januar-juni gikk ned cirka 4,5 % i 2011, noe som tilsvarer 428.000 enheter. Den synkende etterspørselen skyldes delvis vedvarende økonomisk usikkerhet i Sør-Europa.
Nissan kunngjorde et salg på mer enn 366.000 enheter de seks første månedene i år, noe som utgjør 18.000 flere enheter sammenliknet med samme periode i 2011. Det gode resultatet gjenspeiles også i Nissans generelle andel av det europeiske markedet, som har klatret til et gjennomsnitt på 3,9 % for de første seks månedene.
Juni var en sterk måned og bidro til det gode resultatet. Nissan solgte 65.626 enheter i forrige måned, noe som tilsier 14 % forbedring fra juni 2011 og gir en månedlig andel på 3,9 % (opp 0,6 % fra i fjor).
 
Populære Qashqai og Juke
Nissans Crossover-serie er sterkere enn noen gang. Bare i juni solgte Nissan flere enn 40.000 Crossovere - hovedsakelig de Sunderland-produserte Qashqai og Juke, noe som utgjør en økning på 23 % fra fjoråret.
Og Nissan ser ut til å kunne fortsette å dominere Crossover-sektoren de kommende årene. Juke NISMO, som passende nok hadde verdenspremiere ved et 24-timers bilrace i Le Mans i Frankrike i forrige måned, blir den første i en serie NISMO-merkede biler med bedre styling, økt ytelse og sportslige egenskaper.
Nissans suksess i personbilmarkedet viste seg også i sektoren lette varebiler (LCV). Til tross for et fall på mer enn 3 % i den generelle etterspørselen etter lette varebiler , økte Nissan salget fra i fjor og forbedret sin andel i personbilmarkedet til 3,1 % gjennom salg av spanskbygde NV200, Navara Pickup.
 
Nissans viseadministrerende salgsdirektør i Europa, Guillaume Cartier, sier:
«Vanskelighetene som det europeiske bilmarkedet står overfor i 2012, er godt dokumentert. Så når vi oppnår 5 % økning i salgsvolumet halvveis i året, viser det tillit til at vi tilbyr de rette produktene, som appellerer til og dekker behovet til våre europeiske kunder.
Nissan designer, utvikler og produserer et økende antall kjøretøyer i regionen. Mer enn 80 % av salget er av modeller som er produsert ved våre anlegg i Storbritannia, Spania og Russland. Dette gir oss nærhet til kundebasen og gjør det mulig å tilpasse driften etter endringer i markedet.
Det er ingen tvil om at andre halvår vil fortsette å by på utfordringer for alle bilprodusenter, men jeg er overbevist om at vårt modellutvalg, som er et av de bredeste i Europa, vil gi Nissan et nytt vellykket år.»
 
Markedsandel i Norden på 3,8 %
Nissan Nordic Europe fortsatte å gjøre det sterkt i første halvår. Administrerende direktør i Nissan Nordic Europe, Jacek Gorski sier: «Vi har jobbet i et veldig utfordrende marked, stått overfor skatteendringer i Danmark og Finland og har måttet takle økende usikkerhet som følge av den økonomiske situasjonen i Europa. Vi har klart å oppnå en markedsandel på 3,8 % og har solide planer om ytterligere økning i andre halvår.»
«Rent konkret er vi svært fornøyde med salget av den nyskapende el-bilen Nissan LEAF. Vi har lansert den i hele Norden og i Estland, og vi gjør oss nå klare for å begynne salget i Latvia. Salgstallene for denne modellen øker for hver måned som går - vi er allerede oppe i over 200 biler per måned og nærmer oss 300. Dette er den første elektriske bilen som selges i denne regionen i så stor skala,» forteller Gorski.