NYE NISSAN JUKE NISMO RS ER SNART I SALG

  • Nye Nissan Juke NISMO RS vil lanseres i Europa fra desember 2014
  • 1,6-liters DIG T motoren yter 218 hk - 18 hk mer enn Juke NISMO
  • Mekanisk differensialbrems er standard på 2WD-modellene
  • Du kan velge mellom en 6-trinns manuell girkasse eller en 8-trinns Xtronic automatgirkasse med girvelgere på rattet for manuell styring

Nissan Juke NISMO RS vil være i salg hos forhandlere over hele Europa fra desember 2014. Lanseringen av den nye RS-modellen markerer starten på et nytt og spennende kapittel i historien om Juke NISMO, og utvider Nissans modellutvalg av NISMO-modeller.

 

Juke NISMO RS ble vist for første gang på bilutstillingen i Genève i 2014, og har vært gjennom et omfattende NISMO-utviklingsprogram for å kunne følge i hjulsporene til toppmodellen Nissan GT-R NISMO.

Nissans begeistring for motorsportutviklede teknologier styrkes ytterligere med den nye Juke NISMO RS som har en rekke forbedringer i forhold til standard NISMO-modell. Med bedre ytelse, skarpere chassisoppsett, kraftigere bremser og ekstrautstyr, er den nye RS-modellen en mer ekstrem og fokusert versjon av Nissans kompakte crossover.

                   

I likhet med alle NISMO-modeller har RS også motorsportinspirert design, aerodynamikk og uavhengig teknikk som gir høy ytelse og gode kjøreegenskaper. 

«Nissan Juke NISMO står for et økende antall Juke-salg i Europa, og bilentusiastene ønsker enda bedre ytelse. Den nye NISMO RS-modellen har nettopp dette og styrker NISMOs omdømme,» sa Guillaume Cartier, Senior Vice President for salg og markedsføring for Nissan i Europa

 

Med NISMOs gode globale erfaring innen motorsport, har NISMO RS-modellens avanserte 1,6 liters DIG-T motor blitt oppdatert fra til 200 hk (147 kW) til 218 hk (160 kW), samtidig som dreiemomentet i versjonene med tohjulsdrift/manuell girkasse har økt fra 250 Nm til 280 Nm. For å sikre at chassiset kan overføre det ekstra dreiemomentet under kjøring har 2WD-modellene også en mekanisk differensialbrems (LSD) på forhjulene.

 

Modellene med firehjulsdrift har Nissan sitt avanserte Torque Vectoring System som standard sammen med Nissans Xtronic girkasse og et dreiemoment på 250 Nm. Modellene med Xtronic-girkasse har også girvelgere på rattet som standard for 8-trinns manuell modus.

Ytelsen til NISMO RS står i stil med et mer sportslig lydbilde fra det fininnstilte eksossystemet med en større eksospotte.

Andre forbedringer i forbindelse med økt motoreffekt inkluderer et strategisk forsterket karosseri som øker torsjonsstivheten ytterligere, og et forbedret bremsesystem for bedre motstandsevne mot fading under gjentatt hard kjøring. Størrelsen på bremseskiven foran har økt fra 296 mm til 320 mm mens bremseskivene bak nå er ventilerte. Oppdaterte fjær- og demperinnstillinger kompletterer chassisforbedringene.

 

Juke NISMO RS skiller seg ut med røde bremsekalipere og diskré «RS»-merking foran og bak. Du finner også RS-logoen på turtallskontrollen inne i bilen og semsket skinn rundt instrumentpanelet. Du vil også legge merke til den hydrografiske utførelsen av girspakknappen/girvelgerne og på funksjonene i midten.

 

Juke NISMO RS har også xenon frontlys, Nissans Around View Monitor og Safety Shield, inkludert filskiftevarsling, blindsonevarsling og bevegelsesdetektor med visuelle og hørbare varslinger for å unngå potensielle kollisjoner som standard.

Som tilvalg kan du få spesielle Recaro «sportsbøtteseter» på RS-versjonen.

Nye Juke NISMO RS er tilgjengelig i tre karosserifarger - White Pearl, Black Metallic eller Silver - med skreddersydd interiør.

 

RS-versjonen har i tillegg til Recaro «sportsbøtteseter» også xenon frontlys, Nissans Around View Monitor og Safety Shield, inkludert filskiftevarsling, blindsonevarsling og bevegelsesdetektor med visuelle og hørbare varslinger for å unngå potensielle kollisjoner, som tilvalg.

Nye Juke NISMO RS er tilgjengelig i tre karosserifarger - White Pearl, Black Metallic eller Silver Grey - med skreddersydd interiør.

 

Det optimaliserte aerodynamiske eksteriøret på NISMO RS har senkede støtfangere foran og bak, bredere skjermer og sideskjørt i tillegg til en mørk forkrommet boomerangformet grill - komplett med Nissans helt nye signatur - samt en bakspoiler som gir bedre luftstrømkontroll. De aerodynamiske oppgraderingene er utviklet fra Nissans erfaring fra motorsport og reduserer løft foran og bak uten å øke luftmotstanden. 

NISMO-eksteriørets designdetaljer inkluderer røde speildeksler og en rød stripe som går rundt hele nedre del av bilen. Eksteriørdetaljene kompletteres med nye LED kjørelys ved de lavere luftinntakene foran samt oppsiktsvekkende 18-tommers alufelger som fremhever det dristige designet til nye Juke. 

NISMO-detaljene fortsetter innvendig med spesielle detaljer slik hva gjelder som ratt, pedaler, måleinstrumenter, girspakknapp og dørpaneler. Spesielle NISMO-sportsseter i semsket skinn med rød søm gir ekstra god støtte og komfort i skarpe svinger.

Det er foretatt en rekke endringer på NISMO RS i likhet med de andre versjonene i det helt nye Juke-modellutvalget. De mest synlige eksteriørendringene inkluderer nydesignede øvre frontlys, oppdaterte «boomerangformede» baklys, og  sidespeil med integrerte LED blinklys

Nye Juke Nismo RS er også en praktisk bil og 2WD-versjonen har f.eks. fått 40 % økt bagasjeromskapasitet takket være et nytt bagasjeromdesign samtidig som et totrinns gulv i bagasjerommet og nedfellbare bakseter gjør plassen enda mer fleksibel.

«Nye Juke NISMO RS bygger videre på NISMO-arven med en umiddelbar opplevelse av ytelse i et førsteklasses design inspirert av våre motorsportaktiviteter. Resultatet er spennende og tilgjengelig,» sa Guillaume Cartier, Senior Vice President, Sales and Marketing for Nissan i Europa.

Prisene for modellen i de individuelle markedene vil bli kunngjort senere.