ELBILTEKNOLOGI SKAL DRIVE NISSANS NYE KONTOR I EUROPA

  • Nissans nye kontor i Frankrike skal inneholde det største strømnettintegrerte energisenteret noensinne - drevet av Nissans elbilteknologi
  • 100 V2G-ladere (kjøretøy-til-strømnett) vil skape det største integrerte systemet for elbiler noensinne
  • 64 Nissan LEAF-batterier skal drive det stasjonære energilagringssystemet
  • Nissan utforsker lignende teknologier andre steder i Europa

 
Nissan kunngjorde i dag at deres nye Europakontor i Frankrike vil ha det største strømnettintegrerte elbilsystemet og lagringsenhet for brukte batterier som noensinne er installert i en bygning.

 

Produsenten av Nissan LEAF, verdens mestselgende elbil, viser med dagens kunngjøring deres forpliktelse til å skyve grensene innen elbilteknologi og at batteriproduksjon tar ett skritt videre.  

Den nye bygningen vil ha 100 V2G-ladere fra Nissans partner ENEL, noe som lar Nissans utvalg av elbiler plugge inn og lade energi fra strømnettet i perioder der strømforbruket er lavt med muligheten til «selge tilbake» den lagrede energien til strømnettet. Bygningen vil også inneholde et energilagringssystem på 1 MWh fra Nissans partner EATON, drevet av 64 brukte elbilbatterier fra Nissan LEAF kombinert med solenergi. 

Selskapet ønsker å utvide denne innovative batteriteknologien til andre større Nissan-kontorer og -anlegg rundt om i verden i løpet av de neste årene. Systemene som vil installeres hos Nissans nye kontor vil brukes som en live test om hva som er mulig når elbiler utnytter sitt fulle potensiale.  

Paul Willcox, Chairman hos Nissan Europe uttalte: «Hos Nissan handler innovasjon om å skape noe nytt. Det handler om å skape noe bedre. Nissans elbilbatterier utvider vår ekspertise utover produksjonen til å finne nye og innovative måter å lagre og overføre energi på. 

Ved å vise at elbiler kan spille en integrert rolle i fremtidens energistyringssystemer, er prosjektet et vannskille på vår reise mot en helelektrisk fremtid.» 

Ved å redusere avhengigheten av strømnettet og bruke overflødig energi lagret i elbilbatterier på en smart måte, mener Nissan at dagens kunngjøring vil være en game-changer i måten mennesker og virksomheter utnytter elbilflåtene sine på. Det forventes at den nye teknologien vil føre til en betydelig reduksjon av strømkostnadene ved det franske kontoret ved å redusere tapping av energi i perioder med høyt strømforbruk til fordel for perioder med lavt strømforbruk. Det nye energistyringssystemet vil også redusere strømforbruket fra den lokale strømleverandøren.

«Nissan er ledende innen elbilteknologi, og vi er stolte av å kunne bruke vår ekspertise for å tilpasse oss en mer bærekraftig tilnærming til strømforbruket i vår virksomhet», la Willcox til. 

Nissan lanserte planene om å skape en levedyktig og langvarig løsning for å beskytte miljøet med hensyn til energibruk og -lagring under COP21 i Paris i fjor. Dette inkluderte et samarbeid mellom Nissan og EATON om å gi elbilbatterier et nytt liv som stasjonær energi i energilagringsenheter og et samarbeid med ENEL om V2G-integrering. Testingen av strømnettintegrering har allerede startet i Danmark.