NISSAN REDUSERER KARBONDIOKSIDUTSLIPP MED 22,4 %

  • Sustainability Report fremhever økt bruk av fornybar energi, mer resirkulert materiale i nye modeller og økende elbilsalg
  • Nissan har best resultater bilprodusenten ifølge Carbon Disclosure Project

Nissan Motor Co., Ltd. har kunngjort sin årlige Sustainability Report som viser at bilprodusentens karbondioksidutslipp (CO2) er redusert med 22,4 % i løpet av det siste tiåret.

Nissans suksess med å redusere utslippene, markedsføre nullutslippsbiler og lagre energi i sine anlegg har gjort selskapet til den bilprodusenten med best resultater ifølge Carbon Disclosure Project som jobber med tusenvis av bedrifter for å redusere klimaendringene.

Hitoshi Kawaguchi, Nissan Chief Sustainability Officer, sa: «Vi har som mål å bli enda mer miljøvennlige ved å fortsette å markedsføre alle elbiler og øke effektiviteten, både innen energi og ressursmangfold, effektivitet og resirkulering i inneværende år som en del av Nissan Green Program. Dette gjenspeiler den løpende innsatsen fra alle Nissans ansatte og partnere på linje med vår halvårsplan.»

Forbedringer innen bærekraft gjenspeiler initiativer som Nissan Energy Saving Collaboration (NESCO) som måler energitap på Nissans anlegg. I løpet av det siste året har selskapet også opprettet et team – Resource NESCO – som har til hensikt å bedre vannforbruket og øke bruke av resirkulerte materialer med 25 % for nylig lanserte modeller i regnskapsåret 2016.

Fremdriften innen bærekraft hos Nissan har akselerert takket være suksessen med Nissan Green Program som ble lansert i 2002. Den nyeste versjonen, NGP2016, satte ambisiøse mål for å redusere Nissans miljøpåvirkning og ressursbruk innen 2016.

Redusert karbonavtrykk

Den nyeste Sustainability Report viste at CO2-utslippet på Nissans anlegg er redusert med 22,4 % i forhold til regnskapsåret 2005.

Nissans tiltak for å redusere utslippene inkluderer følgende:

  • Nissan UK har installert 19 000 solcellepaneler sammen med 10 vindturbiner på Sunderland-anlegget, noe som genererer nok kraft til å bygge over 31 000 biler hvert år. Kraften som utvinnes fra solcellepanelene og vindturbinene står for 7 % av anleggets totalforbruk.

  • Bruken av fornybare energikilder hos Nissan Mexico, inkludert vindkraftenergi og biomasse står for 50 % av energiforbruket på Aguascalientes-anlegget siden 2013.

  • Blant de nye metodene for å øke bruken av ren energi i Japan med 8 til 16 % har Nissan forbedret innkjøp av energi på produksjonsanleggene som krever mye elektrisitet, inkludert Technical Center, Tochigi Plant, Oppama Plant, Yokohama Plant og Zama Operation Center.

Innsatsen for å redusere energiforbruket og utslippene på anleggene sammenfalt med kontinuerlig innovasjon i utviklingen av nullutslippsbiler.

Nissan var blant de første bilprodusentene som tok opp verdens miljøproblemer og forventningene til neste generasjon kunder med lanseringen av LEAF, verdens mestselgende elbil.

Salg av nullutslippsbiler

Over 200 000 Nissan LEAFs er solgt siden bilen ble lansert. Selskapet har også forbedret kundeappellen for nullutslippsbiler med initiativer som:

  • «No Charge to Charge»-programmet i USA som gir fri tilgang til ladestasjoner i to år med leasing eller kjøp av en ny LEAF, er utvidet til 15 byer, inkludert San Francisco, Los Angeles, Seattle og Portland.

  • I Europa har Nissan inngått et samarbeid med energistyringsspesialistene Eaton for å sikre at elbilbatteriene demper klimaendringene lenge etter bilens levetid. Samarbeidet vil fokusere på å opprette kommersielt levedyktige energilagrings- og kontrollsentre som leverer en bærekraftig bruk av «brukte» Nissan litium-ion-batterier etter bilens levetid.

  • Nissan har inngått et samarbeid med Enel, Europas nest største kraftselskap, for å utvikle et innovativt kjøretøy-til-strømnett-system lar førerne og energiforbrukere betjene sine individuelle «energisentre» med muligheten til å lagre, bruke eller returnere elektrisitet til strømnettet.

  • Elektrisiteten lagret i de høytytende litium-ion-batteriene i LEAF kan leveres trygt og praktisk fra LEAF til bruk i hjemmet.
  • I regnskapsåret 2015 ble det installert 1 119 ladestasjoner av Nissan i Japan for å øke bruken av elbil ved pendling.

Nissan er dedikert til å forbedre fire viktige områder: salg av nullutslippsbiler, drivstoffeffektive modeller, redusert karbonavtrykk og redusert bruk av nye naturressurser.

Sustainability Report beskriver milepælene til Nissans åtte bærekraftige strategier som miljø, sikkerhet, filantropi, kvalitet, verdikjede, ansatte, økonomisk bidrag, corporate governance og internkontroller.

For CEO Carlos Ghosn message om Sustainability Report.

For full Sustainability Report, 2016.