NISSAN-ANSATTE BYGGER 48 KWH LEAF PROTOTYPE PÅ FRITIDEN

  • Nissan-ansatte bygger en prototype av 48 kWh LEAF og dobler kapasiteten fra 24 kWh produksjonsmodellen
  • Ingeniører fra Nissans innovasjonsteam jobbet med dette prosjektet etter arbeidstid og i helgene
  • Prototypen deltok i flere ECOseries for å vise den økte rekkevidden og Nissans forpliktelse til Intelligent Mobility

For å vise sin lidenskap for innovasjon har en rekke ingeniører fra Nissan bygget en prototype av Nissan LEAF med 48 kWh batteri på fritiden. Den har et batteri som er dobbelt så stort som den opprinnelige Nissan LEAF produksjonsmodellen, samt 75 % økt rekkevidde.

Prototypen ble utviklet av en rekke ingeniører hos Nissans Technical Centre i Barcelona (NTCE-S), der lidenskapen og forpliktelsen for arbeidet har skapt Nissan Innovation team. Teamet av frivillige stod overfor en rekke utfordringer og skjøv grensene for hva som er mulig med elbilteknologien.

Prototypen, med kodenavnet «Cocoon» fra den amerikanske sci-fi filmen med samme navn, ble bygget for å konkurrere i det spanske motorsportarrangementet ECOseries - et program som belønner «effektivitet og drivstofføkonomi fremfor ren hastighet».

Dario Fernandez, Senior Engineer hos NTCE-S, sier: «Det har vært en fryd å jobbe med dette prosjektet og se vår prototype kjøre i ECOseries. Vi har alle en lidenskap for det vi gjør, og å jobbe med slike prosjekter gir oss den kreative friheten slik at vi kan være så innovative og fremtidsrettede som overhodet mulig.

Den økte rekkevidden er viktig for den løpende utviklingen av elbiler, så dette var en flott mulighet til å bruke vår kunnskap innen nullutslippsteknologi til å se på hvordan batterikapasiteten kunne økes for dette spesifikke formålet.»

Gareth Dunsmore, Director of Electric Vehicles hos Nissan Europe, sier: «Nissan er pioneren på elbilmarkedet og har konstant utviklet sin teknologi for å være best innen nullutslippsteknologi. Det er foreløpig ingen planer om å sette denne prototypen i produksjon, men den er et nyttig verktøy der man har tenkt litt utenom det vanlige, noe våre ingeniører og designere gjør daglig. Nissan LEAF 48 kWh viser lidenskapen våre ansatte har for jobben sin.»

Disse ekstraordinære prosjektene passer perfekt inn i Nissans visjon om Intelligent Mobility og lar de ansatte bruke sin ekspertise, ferdigheter og erfaring til å eksperimentere med teknologi, design og teknikk. Rammeverket for Intelligent Mobility informerer om alle Nissans fremtidige produkter og teknologier med det formålet å utvikle et smart, tilkoblet, bærekraftig transportnettverk med nullutslipp.

Nissan lanserte Nissan LEAF som verdens første masseproduserte helelektriske bil i 2010. Siden har bilprodusenten fortsatt å utforme og produsere innovative nullutslippsløsninger, inkludert det helelektriske lette nyttekjøretøyet e-NV200 og en ny LEAF med 30 kWh batteri og økt rekkevidde.

For mer informasjon om Nissans elbilutvalg, besøk www.nissan.eu/experience-nissan.html