Nissans Europasalg steg med 15% i januar

Nissan annonserte 15 % salgsøkning fra januar i fjor til januar i år og antall solgte biler økte til 55.098 enheter.

 

I et flatt marked økte Nissan sin månedlige markedsandel med 0,6 % til 4,2% totalt i januar, der Europa-produserte modeller utgjorde nesten 80 % av salget.

 

Populære crossovere

Crossoveren Nissan Qashqai, som bygges på Sunderland-fabrikken, fortsetter å dominere segmentet den bidro til å etablere, med salg på nesten 20.000 biler forrige måned. Mens lillebror Juke oppnådde en økning på 33% sammenlignet med januar i fjor.

 

Nissan produserer også størstedelen av sine lette, kommersielle kjøretøy som selges i Europa på fabrikker i Barcelona og Avila i Spania. Dette segmentet bidro betydelig til det gode resultatet med 16 % økning i totalt salg sammenlignet med fjoråret.

 

Nissans Vice President for salg i Europa, Guillaume Cartier, sier: "Nissan høster fordelene av å sette kundenes ønsker og forventninger i høysetet."

 

"I crossover-segmentet identifiserte vi et behov som ikke var tilfredsstilt, vi produserte Murano, Qashqai og Juke - en av vår mest suksessrike serie modeller gjennom tidene. Vi driver også nyskapning over hele produktspekteret ved å introdusere nye motorer, nye teknologier og nye ideer. Dette er den viktigste årsaken til at vi oppnådde et rekordår i 2011 i Europa, og det er svært oppmuntrende å se at momentet fortsetter i 2012", avslutter Cartier.

 

Russland er Nissans største enkeltmarked i Europa, og også der selskapet oppnådde sin største månedlige økning - fra 5,7 % markedsandel i januar 2011 til 7,4 % i 2012. Andre viktige markeder inkluderer Frankrike og Storbritannia, som begge økte salget med 22 % det siste året.

 

Sterk økning i Norge

Nissan opplevde en økning på 36,1% sammenlignet med januar 2011, og endte på en sterk 6.plass på statistikken med en markedsandel på 6,0% (totalt for person- og letet varebiler). Dette er en fortsettelse på den gode fremgangen Nissan hadde i 2012 med en økning på 20,7%. Crossoveren Qashqai selger fortsatt veldig bra over hele landet.

 

Fantastisk salg av elbilen Nissan LEAF

Lanseringen av elbilen Nissan LEAF har også vært en stor suksess. I januar ble faktisk Nissan LEAF den 13. mest solgte bilen i Norge totalt - det er en enorm prestasjon for en elbil og et lignende resultat kan knapt sidestilles i noe annet land. LEAF ble mest solgte modell i Sør-Trøndelag i desember i fjor, og mest solgte bilmodell i Hallingdalen og i Bergen i januar i år. Så langt i år (t.o.m. 20.februar), er det solgt 353 Nissan LEAF, som representerer en markedsandel på 1,7% kun for den ene modellen.

 

Spennende nyheter under bilutstillingen i Geneve

Nissan understreker igjen sitt løfte om å fortsatt bringe dynamiske og spennende modeller til markedet og viser blant annet INVITATION konseptbil i den kommende bilutstillingen i Geneve. Den er første blikk av en helt ny kompaktbil som lanseres i Europa i 2013.

 

 

Om Nissan i Europa

Nissan er blant de utenlandske bilprodusentene med den mest omfattende representasjonen i Europa. Over 12.500 mennesker arbeider med lokalbasert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg- og markedsføring. I fjor produserte Nissans anlegg i Storbritannia, Spania og Russland over 528.000 kjøretøyer, inkludert mini-MPV-er, prisvinnende crossovere, SUV-er og varebiler. Nissan tilbyr i dag 24 ulike, innovative produkter på det europeiske markedet og er i posisjon til å bli den ledende japanske bilprodusenten i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.