NISMO-HISTORIEN OG JUKE NISMO I ET NØTTESKALL

Nismo-historien - hvor begynte det hele?

For nesten 50 år siden hadde Nissans ingeniører en enkel idé for å prøve å øke salget gjennom motorsport - de plasserte en kraftig motor i en ordinær japansk personbil. For å realisere potensialet i det de hadde skapt, arbeidet de hardt for å produsere 100 eksemplarer for å tilfredsstille de strenge godkjenningsreglene. Bilen som ble lansert 1. mai 1964 var Nissan Skyline 2000GT (S54). Nismo-ånden framsto for første gang.

Denne tilnærmingen førte til dominansen til den firehjulsdrevne R32 GT-R, som selv har vunnet en hel generasjon både på ekte og virtuelle racerbaner. Ved å ta i bruk potensialet som ligger i den digitale verdenen er Nismo-bilene blitt globale superstjerner i Sonys Gran Turismo®serie som har hatt et sterkt grep om spillere over lang tid. Nå er ikke spennende biler bare forbeholdt den rike minoriteten.

I 2013 er Nismos entusiasme og innovasjon levende og ved godt mot. Men i dag er ekspertisen kanalisert fra banen til veien og den glemmer aldri forbindelsen til fansen i det digitale rommet.

Nismo kommer til Europa

Med et godt etablert rykte innenfor motorsport i Japan tar Nissan nå med seg sin historie knyttet til høytytende biler til veiene i Europa for første gang.

Nismo lanseres i Europa sammen med Juke og dermed skriver den første kapittel i historien til en produksjonsbil som vil avsløre en serie modeller som drar nytte av motorsport-DNA-et og ingeniørkunsten som er utviklet på banen. Den neste som modellen som kommer i Nismo-versjon vil bli 370Z som vil være klar for salg senere i 2013.

Juke Nismo - kompakt crossover med Nismo-behandling

For den kritikerroste og svært suksessrike kompakte crossoveren Juke betyr Nismo bedre styling, beder ytelser og mer sporty kjøreegenskaper. Navnet er hentet fra Nissan Motorsports International Co. Ltd. og bilen har fått tilført genuine elementer fra merkets toppytelses-DNA. For Juke-kunder som vil stå fram i mengden med en distinkt og individuell bil vil Nismo-modellen være svaret på alle deres ønsker.

Utgangspunktet er den eksisterende Jukes radikale design med sin unike blanding av sportskupélinjer og SUV-styling. Men å transformere den til en Nismo-modell handler ikke bare om å legge til et body-kit og sporty kupéstyling.

Alt som er modifisert er endret på grunn av en årsak - en inspirasjon hentet fra selskapets mange tiår med konkurranseløpskjøring. Nissan og Nismo-spesialistene har konstruert et nytt aerodynamisk body-kit som gir Juke en ennå mer dynamisk og kraftfull design.

De nye modellegenskapene omfatter lavere støtfangere foran og bak samt sideskjørt og en modifisert grill samt bakdørspoiler som kontrollerer luftstrømmen bedre. Disse oppgraderingene reduserer løftet foran og bak og bedrer ytelsen. Stilige 18-tommers aluminiumfelger med bredere dekk gir bedre veigrep og et ytterligere løft til Jukes tilstedeværelse på veien. Røde speildeksler og en blyanttykk stripe nederst på bilen vil med en gang markere at dette er en Nismo-maskin.

Mer kraft uten kompromiss

Under panseret er det en trimmet versjon av Nissans 1,6 liters turbomatede bensinmotor med direkte innsprøyting. Effekten er økt fra 140 kW (190 HK) til 147 kW (200 HK) og dreiemomentet er opp fra 240 Nm til 250 Nm. Dette er ikke store økninger som er implementert uten hensyn til kostnad eller effektivitet, men subtile oppgraderinger for å gi kjøperne noe ekstra uten å gå på akkord med utslippene.

Et viktig element ved bilens appell er også den forbedrede dynamiske opplevelsen. Så vel som å være utstyrt med stivere oppheng og nye styringsmodifikasjoner for mer sporty og direkte kjøreegenskaper og bedre "traction control" vil den nye bilen også kunne leveres med dreiemomentfordeling (torque vectoring) (kun 4WD), og deler dermed teknologi med R35 Nissan GT-R for å yte bedre grep og bedre kurvekjøringskapasitet. Kundene kan velge mellom en 2WD modell med 6-trinns manuell girkasse, eller en 4WD med en Continuously Variable Transmission (CVT) med 7-trinns manuell modus spesielt justert for Nismo.

For førere som ønsker seg enda mer fra sin Nismo vil det også bli tilbudt en versjon med enda høyere effekt. Den er enda under utvikling i Juke-form og denne flaggskipsvarianten vil gi tilby enda skarpere kjøreegenskaper og mer kraft for den ultimate Nismo-opplevelsen.

For alle Nismo-variantene fortsetter designbehandlingen inn i kupeen der rattet, pedalene, instrumentene, girspakknappen og dørpanelene har fått ny design og dermed øker den sporty opplevelsen når du kjører. For ytterligere å understreke den særmerkte personligheten til bilen er det også montert Nismo sportsseter i ruskinn med røde sømmer for økt stabilitet under kurvekjøring.

Nismo i den digitale verdenen

Bilen markerer starten på Nismos reise fra racerbanen til veien, via den digitale videospillverdenen. Etter å ha opptrådt i de globale bilutstillingene i 2011 og 2012 som konsept gjorde Juke Nismo sin offisielle debut som produksjonsbil foran tusenvis av racingfans i juni 2012 under Le Mans 24-Hours Race. Det kunne ikke vært et mer passende lanseringssted.

Den neste sjansen til å oppleve den første Nismo-modellen i Europa var via Asphalt 7: Heat mobilspillet på Apple og Android plattformene ved utgangen av 2012. Spillet når tusenvis av fans og tillegget av den sporty Juke til den digitale verdenen passer perfekt for Nismo, kjent av en hel generasjon gjennom deres opplevelser med det ikoniske japanske merket i Sonys GranTurismo®serie.

Juke har allerede blitt en flott suksesshistorie med mer enn 330.000 bygd så langt i Europa. Det er også en god markedsføring for europeisk bilproduksjon i og med at Juke Nismo vil bli montert ved den topp moderne og effektive produksjonslinjen i Sunderland-fabrikken i Storbritannia, sammen med standardmodellen.

Please follow this link to access Juke Nismo full press kit:www.nissan-live.com/nismo