NISSAN ESFLOW - Bringer gnisten til elektriske kjøretøy
Det er bare et konsept, men den elektriske sportsbilen Nissan ESFLOW beviser at det er mulig å være miljøvennlig uten at det går ut over kjøregleden.
Den ser ut som en sportsbil, har kjøreegenskaper som en sportsbil og har ytelser som en sportsbil. Den bruker teknologi som er utviklet i den prisvinnende Nissan LEAF og elbilkonseptet viser at det kan være like moro å kjøre bil i fremtiden som i dag.
Med et blikk
- ESFLOW - et rent elektrisk sportsbilkonsept
- Bakhjulsdrevet toseter
- To elektriske motorer som driver hvert sitt bakhjul
- Laminerte lithium-ion batterier som er montert lavt for best vektfordeling
- Dramatisk styling med buet frontrute for uhindret sikt
- 0-100 km/t på under 5 sekunder
- Over 240 km på en lading
Nissan ESFLOW
Nissan
har rykte for å skape noen av de mest spennende sportsbilene på
markedet. Nissan har også utviklet verdens første nullutslipps
familiebil, Nissan LEAF.
Nå har Nissan ført disse
områdene sammen. De har tatt spenningen i en sportsbil og miljøfordelene
ved en elektrisk bil og blandet dem sammen i et dramatisk toseters
konsept: ESFLOW.
ESFLOW er helt fra starten utviklet som en helelektrisk bil for å skape en idé om hvordan en nullutslipps sportsbil vil kunne se ut i fremtiden. Å leve miljøvennlig har ofte blitt sett på som en handling av nøysomhet - for å spare sin miljømessige samvittighet må det gjøres offer. ESFLOW er her for å rette på den misforståelsen.
Å
eie en miljøvennlig bil trenger ikke å gå på bekostning av kjøregleden.
Et kort blikk på ESFLOW er nok til å fortelle deg hva slags bil dette
er. Et langt panser som leder opp mot en bratt, forsenket frontrute, den
kompakte kupeen som plasserer føreren og passasjeren midt i bilens
tyngdepunkt, lutede hjulbuer over ultralavprofildekk som sitter på
felger med seks eiker. ESFLOW er umiskjennelig en sportsbil og mange vil
kjenne igjen dens arv - elementer fra klassiske og moderne sportsbiler
fra Nissan.
Viktig, ESFLOW er ikke en eksisterende bil med forbrenningsmotor som er bygd om til elektrisk drift, men en sportsbil som er konstruert fra bunnen av som en nullutslipps bil. Dette betyr at Nissans framtidsrettede designere har hatt frie tøyler til å plassere drivverket og batteriene i en optimal posisjon slik at bilens kjøreegenskaper og ytelse skal bli best mulig samtidig som at kjøregleden skal bli enda større.
Bilen
ESFLOW er basert på eksisterende teknologi som er brukt på en innovativ måte. Et attraktivt og iøynefallende karosseri dekker et aluminiumschassis med innebygd veltebur. Drivverket som bruker samme teknologi som er installert i Nissan LEAF er justert for å gi deg en sporty kjøreopplevelse.
Drivverket
ESFLOW har bakhjulsdrift og drives av to motorer. Bilens proporsjoner gjør det mulig å plassere de to elektriske motorene over bakakslingen midt i bilen. Disse motorene styrer uavhengig av hverandre det venstre og høyre hjulet og dermed blir dreiemomentet optimert for å sikre enestående stabilitet og kontroll, så vel som effektiv regenerering av kraft. Motorene produserer et stort nok dreiemoment til at bilen når 100 km/t på under 5 sekunder.
Kraften til motorene kommer fra de samme laminerte lithium-ion batteripakkene som brukes i Nissan LEAF, men i ESFLOW er pakkene plassert langsmed for- og bakhjulene. Dette sentrerer bilens masse og dermed også rotasjonspunktet, nær førerens hofter. Denne smarte plasseringen gjør det mulig å kjøre bilen over 240 km på en lading.
Chassiset
Det er bygd et aluminiumschassis rundt drivverket som drar full nytte av mulighetene som elektrisk drivkraft gir. Kraftcellene er innebygget på en slik måte at de gir fordeler til ESFLOWs styrke og likevekt, og ikke skaper ulempe. I motsetning til en konvensjonell drivstofftank blir ikke batteriene lettere etter hvert som de avgir energi, dermed er bilens vektdistribusjon konstant gjennom hele kjøreturen.
Den høye linjen som skapes av ESFLOWs klassiske sportsbilproposjoner gir plass for sterke men beskjedne veltebøyler i strukturen bak setene for på en sikker måte å kunne oppta hele vekten av bilen i tilfelle den skulle rulle rundt og dermed har ikke bilen behov for framtredende, tykke A-stolper og de blindsonene som de uunngåelig skaper.
Denne nesten uhindrede sikten framover er ikke ulik den jagerpiloter er vant med, og akkurat som disse pilotene snakker om å "spenne flyet på ryggen", vil eiere av ESFLOW også føle bilen som en forlengelse av kroppen, som reagerer effektivt på alle signaler. Føreren skal være i senter av sportsbilen, både fysisk og billedlig.
Karosseriet
ESFLOW
er utvilsomt en attraktiv bil. Friske, rene linjer forteller ikke bare
om renheten i dens sportslige potensial men antyder også renheten i
elektrisk kraft. Akkurat som med sine aner fra ZEV-konseptet og andre
stallkamerater er ESFLOWs frontlys og Nissan-emblemet farget blå. De
sekseikede felgene inneholder blå karboninnslag, mens det samme
materialet pryder kanalene, den takmonterte spoileren og den nederste
delen av støtfangeren bak.
Blå LED-lys fremhever de futuristiske lysene som er innfelt i karosseriet både foran og bak. Der Nissan LEAFs fremstående frontlys brukes for å lede luftstrømmene rundt sidespeilene behøves ikke dette på ESFLOW ettersom speilene er erstattet av små kameraer som peker bakover nederst ved A-stolpene. ESFLOWs frontlys gjemmer likevel en egen hemmelighet: flipp-ut ladepunkter som er bygget inn i luftkanalene under.
Interiøret
Miljøvennlig minimalisme behøver ikke gå på bekostning av luksus. At kupeen i ESFLOW skal være ren, åpen og vektbesparende har vært en prioritet under design men det er fortsatt komfortabelt og morsomt sted å sitte. De klart tyngste komponentene i moderne bilinteriør er setene med sine stålrammer, tykke polstring og stadig mer elektronikk. I ESFLOW er setene bygd inn i skilleveggen mot bagasjerommet slik at det ikke er behov for en tung ramme. Dette betyr selvfølgelig at de ikke kan justeres, men dette betyr ingenting ettersom rattet og pedalene kan justeres elektronisk slik at de passer best mulig til hver enkelt førers størrelse og foretrukne kjørestilling.
Selve setene er polstret i gyllent skinn og perforert ruskinn mens dørene er trukket med mørkeblått skinn og ruskinn. Motivet med blått og gull videreføres over dashbordet som også er pyntet med sølvkarbonlister og inneholder fire multifunksjonelle LCD-displayer.
Føreren
Daniel, en eier av ESFLOW, arbeider innen teknologi, men lever for helgene. På fredag etter jobb setter han seg inn bak rattet i sin ESFLOW som med en gang kobler seg opp mot hans smarttelefon og kalkulerer den raskeste ruten hjem til kjæresten hans. Det å finne en parkeringsplass er en lek ettersom ESFLOWs kompakte dimensjoner lar den gli inn på de trangeste parkeringsplassene. På lørdag kjører han til en populær klubb for å vise frem sine ferdigheter som DJ og hans venner er imponert over hans kule og elektriske sportsbil.
På søndag kjører han en hyggetur gjennom fjellene. ESFLOWs enestående vektfordeling og uhindrede sikt framover gjør at han nyter turen over hver topp. Hans tur ned fra fjellet er mer avslappet og han lar ESFLOW bremse gjennom de lange kurvene og gjøre om den kraften han og bilen skapte på vei opp tilbake til elektrisk kraft han kan bruke når han er tilbake på veiene rundt Barcelona.
Mens ESFLOW suger til seg energi i garasjen forbereder Daniel seg til uken som ligger foran med fulladede batterier.
Til redaktøren
Bilutstillingen i Genève
ESFLOW-konseptet
vil bli presentert under Bilutstillingen i Genève (3.-13. mars 2012)
der den vil stå på Nissans stand med en rekke andre innovative og
spennende nykommere - men med en stor forskjell: disse er klare for
produksjon.
Nullutslipps- og lavutslippsbiler representeres av Nissan LEAF, årets bil i Europa og verden 2011 og den første helelektriske vinneren, samt den avanserte Micra DIG-S. Den nyeste versjonen av Nissans populære bybil drives av en turbomatet 1,2 liters direkteinnsprøytet tresylindret bensinmotor som produserer bare 99 g/km CO2.
Sportsbilgleden finner du i den siste versjonen av superbilen GT-R og en spesialversjon av lillebroren 370Z GT Edition. For å understreke bredden og dybden i Nissans produktutvalg vil standen også inneholde Nissans bestselgende og segmentdefinerende crossovere - Juke, QASHQAI og Murano - så vel som bybilene Note og Pixo, samt X-TRAIL, Pathfinder og Navara 4x4s.