NISSAN UTVIDER SITT VAREBILTILBUD MED DEN HELT NYE NV400
Lanseringen av den helt nye varebilen NV400 markerer neste steg for Nissans ambisjoner om å øke sitt tilbud i Europas marked for lette kommersielle kjøretøy. I Norge vil salget av NV400 starte i januar/februar 2012.
- Markant utseende for Nissans nye varebil
- Komfortabel, enkel i bruk og praktisk
- For- og bakhjulsdrevne versjoner
- Tre modellgrader
- Stort kundefokusert modellutvalg
- Nissan Connect navigasjonssystem
- En ny motor, tre varianter, alle tilfredstiller Euro 5 utslippskrav
- Fabrikktilpassede løsninger for å tilfredsstille flere kunders behov
Nissans modige plan er å doble sin andel i det europeiske markedet for lette kommersielle kjøretøy innen tre år, har fått hjelp av NV400, den nye store varebilen.
Utviklet i samarbeid med alliansepartner Renault, kan likevel ikke NV400 forveksles med noe annet enn en Nissan. Dens karakteristiske ‘ansikt' ble skapt ved Nissan Design Europe (NDE) og konstruert av Nissan Technical Centre Europe. NV400 har sitt eget unike panser, frontlys med integrerte kjørelys, grill og frontstøtfanger. Resultatet gir NV400 et markert utseende som mener alvor.
"Det
markante Nissan-utseendet hjelper oss å skille NV400 fra sine
konkurrenter og gir oss et karakteristisk ansikt i markedet. Med NV200,
Primastar og nå NV400 er det ingen tvil om at Nissan betyr attraktiv
funksjonalitet og godt utvalg i markedet for lette kommersielle
kjøretøy," sa Sergio Alcaraz, nestleder, Nissan LCV Business Unit, AMIE.
Men det er mer ved NV400 enn utseendet. Det er en av de mest allsidige og praktiske varebillinjene på markedet med totalvekt fra 2,8 til 4,5 tonn.
For første gang kan Nissan tilby valg mellom for- og bakhjulsdrevne versjoner mens NV400 kommer i tre akselavstandsversjoner, fire forskjellige lengder, tre forskjellige høyder og med lastevolum fra 8 til 17m3 Det er tre motoralternativer pluss valget mellom 6-trinns manuell eller robotisert girkasse.
I tillegg er det mange forskjellige karosserialternativer. For uten fabrikkbygde kassevogner, finnes det arbeidsbiler og lette lastebiler i ulike varianter, alle bygget på fabrikken. Nissan vil også fortsette å levere chassis for påbyggere.
"NV400 er veldig allsidig og tilbyr en løsning på ethvert behov innen varebilsektoren" sa Sergio Alcaraz. "Den er mye mer enn en erstatning for Interstar og tar oss ut i et mye større markedssegment takket være den gode bredden og utvalgets dybde".
For første gang kan man velge mellom for- eller bakhjulsdrevne versjoner på en Nissan varebil. Forhjulsdrift betyr lavere egenvekt og høyere nyttelast, lavere rammehøyde og bedre drivstofføkonomi. Bakhjulsdrift gir bedre valg for chassis og ulike påbygg takket være sin høye bakakselkapasitet. Bakhjulsdrevne versjoner er tilgjengelig med enkle eller tvillingshjul bak.
Kraften kommer fra en direkteinnsprøytet firesylindret 16-ventilers turbodiesel som Renault nylig har utviklet. 2,3-literen er mindre enn Interstars 2,5 - dCi-enhet, men effekten er den samme - 100, 125 og 150 hk - og momentet er økt til henholdsvis 285, 310 og 350 Nm.
Den
har MacPherson uavhengig fjæring foran mens forhjulsdrevne versjoner
har enkel bladfjær bak. Bakhjulsdrevne modeller har enten en dobbel fjær
(enkelt bakhjul) eller trippel bladfjær (tvillinghjul).
Det nye førerhuset er litt lengre enn før for å gi ekstra beinplass mens setene er bredere og lengre for bedre komfort. Sikkerhetsfunksjoner inkluderer doble kollisjonsputer foran som standard og sidekollisjonsputer kan fås som tilvalg. ESP er standard på alle bakhjulsdrevne modeller og tilvalg på forhjuldsdrevne modeller mens blokkeringsfrie bremser er standard på alle utgaver.
Standard
eller valgfrie utstyrsnivå gjenspeiler personbilverdier og inkluderer
Nissan Intelligent Key, automatisk klimaanlegg, automatiske pussere,
dagskjørelys, parkeringssensorer, cruisekontroll med
hastighetsbegrenser, kjørecomputer, Bluetooth tilkoblingsmulighet for
mobiltelefon og USB, Nissan Connect fra TomTom og Ipod-avspilling
gjennom lydsystemet. Et parkeringskamera er også valgfritt tilgjengelig
for å gjøre parkeringsmanøvre så sikre som mulig.
"NV400 er et mye større utvalg av varebiler som tilbyr større nyttelast, lasterom og mange flere funksjoner. Motorene er sterkere, mer økonomiske og renere og førerhuset er stillere og mer komfortabelt med mer lagringsplass og mange praktiske detaljer" sa Sebastien Danvel, markedsdirektør, LCV BU, AMIE. "Kort sagt tilbyr NV400 mange flere operatørvalg og vil fort bli referansen for det som for Nissan har blitt et mye bredere markedssegment."
Ikke alle varianter vil være tilgjengelige i Norge, men kunder får god veiledning og informasjon om dette hos norske Nissanforhandlere.