NISSAN ELBILEIERE HAR LENGRE KJØRELENGDE ENN BENSIN- OG DIESEL-FØRERE

  • Europeiske Nissan LEAF-sjåfører tilbakelegger mer enn 40 prosent større kjørelengde årlig enn gjennomsnittet av diesel- og bensinbiler i Europa* 
  • Over 31.000 Nissan LEAF har blitt solgt i Europa og godt over 150.000 globalt 
  • På verdensbasis har Nissan LEAF-sjåfører kjørt mer enn en milliard kilometer*
  • CarWings viser at Nissan LEAF-sjåfører ligger over det europeiske gjennomsnittet for kjørelengde 

Nissan avslører at europeiske eiere av den helelektriske bilen, Nissan LEAF, kjører mer enn 40 prosent lenger i året (16 588 km) enn det europeiske gjennomsnittet for et tradisjonelt kjøretøy med intern forbrenningsmotor (11.539 km¹).

 

Spanske Nissan LEAF-sjåfører kommer ut på topp med et ukentlig snitt på mer enn 367 km, mens svenske sjåfører (339 km) følger på annenplass og britene er nummer tre med 324 km. Norske LEAF-eiere kjører i snitt 317 km per uke.

Land

Sum Nissan LEAF kjørelengde registrert ukentlig (km)

Snitt total årlig kjørelengde per år for LEAF (km)

Spania

367

19.084

Sverige

339

17.628

Storbritannia

324

16.848

Norge

317

16.484

Italia

305

15.860

Frankrike

303

15.756

Tyskland

279

14.508

Ifølge de siste tallene fra EU-kommisjonen, tilsvarer gjennomsnittlig ukentlig kjørelengde for en tradisjonell bensin- eller dieseldreven bil 222 km per uke. 

Takket være avstandsmålingen til CarWings i Nissan LEAF, som registrerer kjøredata i sanntid, kan Nissan rapportere at dets europeiske LEAF-sjåfører legger i gjennomsnitt bak seg 319 km i uken, helt uten eksosutslipp. Den elektriske familiebilen har nå, via Carwings-systemet,  notert seg for mer enn en milliard kilometer* i global kjørelengde, en lengre distanse enn noen annen elbil i historien.

Videre undersøkelser fra bilprodusenten viser at 89 prosent av Nissan LEAF-sjåførene lader over natten hjemme, og slipper unna med en kilometerkostnad på mindre enn 20 øre†.

Disse opplysningene om kjørevanene til Nissan LEAF-eiere kommer bare fire år etter at bilen ble lansert helt i slutten av 2010 som en banebrytende og revolusjonerende helelektrisk bilmodell for massemarkedet. Den har allerede rukket å bli tidenes mestselgende elbil. Over 150 000 LEAF-biler har blitt solgt på verdensbasis, hvorav mer enn 31 000 av dem i Europa.

Jean-Pierre Diernaz, Director of Electric Vehicles Nissan Europe, sier: "Siden starten har vi gitt uttrykk for at Nissan LEAF er mye mer enn bare en bybil eller en bil nummer to, og nå kan vi legge frem data som beviser dette. Kundene våre forteller oss stadig vekk at de kjøper Nissan LEAF som en bil nummer to, men ender opp med å bruke den mer enn deres andre kjøretøy, og denne informasjonen fra CARWINGS underbygger dette."

"Våre kunder forteller oss at dette skyldes meget lave drivstoff- og vedlikeholdskostnader, som sammen med den gode kjøreopplevelsen gjør det vanskeligere å gå tilbake til en diesel- eller bensinbil."

Nissan utvidet høsten 2014 modellutvalget med en ny nullutslippsbil, den kompakte el-varebilen e-NV200 som også fås i en 5-seter personbilvariant . For mer informasjon, gå til: http://www.nissan.eu/.

*Sammenlagte tall basert på Nissans Global Data Center (GDC) per 30.09.2014 (UTC). Gjennomsnittstallene er utelukkende hentet fra Nissan LEAF-kjøretøy registrert med CarWings, omtrent 54% av alle solgte LEAF. Brukt data er fra perioden 01.04.14 - 30.09.14.

¹ Gjennomsnittet er beregnet fra 2013 markedspesifikk årlig gjennomsnittlig statistikk ved hjelp av data fra Storbritannia, Frankrike, Spania Italia, Sverige og Norge. En vekting ble brukt til hvert enkelt land å finne et "europeisk gjennomsnitt».

¹ Ifølge opplysninger hentet fra EU Transport in Figures 2014 / DG MOVE estimates on EU Transport in Figures 2013 (http://ec.europa.eu/transport/_static/pdf/connect-to-compete-all-v2_en.pdf

Storbritannia snitt (km)

12.714

Frankrike snitt  (km)

12.699

Spania snitt  (km)

9.928

Italia snitt  (km)

9.560

Sverige snitt  (km)

11.660

Norge snitt  (km)

12.670

 

 

Total

69.231

Europeisk snitt (km)

11.528,50

Britisk kilde: Department for Transport; Table NTS0305 Average distance travelled by mode. Figure calculated by adding the ‘Car / Van driver' and ‘Car / Van Passenger' figures together (https://www.gov.uk/government/statistical-data-sets/nts03-modal-comparisons

Fransk kilde: Institut National de la Statistique et des etudes economiques (http://www.insee.fr/fr/css/images/logo_insee.png)

Spansk kilde: (http://www.ioncomunicacion.es/noticia.php?id=%2015818)

Italiensk kilde: Segugio.it, reported in its monthly "Osservatorio mensile di Segugio.it" (http://assicurazioni.segugio.it/news-assicurazioni/00009708-auto-si-usa-di-meno-12-2-sui-km-percorsi.html

Svensk kilde: (http://www.trafa.se/sv/malportal/Indikatorer/Genomsnittlig-korstracka-per-ar-for-personbilar-agda-av-fysiska-personer/)

Norsk kilde: (https://www.ssb.no/en/transport-og-reiseliv/statistikker/klreg/aar/2014-05-08?fane=tabell&sort=nummer&tabell=175461)

† Mindre enn 20 øre per kilometer er basert på (i) britiske strømkostnader (British Gas standard tariffpris per 1. mai 2014, forutsatt syv timers lading til nattpris og én time til dagpris), og (ii) en rekkevidde på opp til 200 kilometer per full lading (forutsatt 95 % effektivitet). Faktisk forbruk og rekkevidde kan variere som følge av kjørestil, veiforhold, air condition og andre faktorer utenfor Nissans kontroll.