NISSAN KUNNGJØR NY REKORD I NORDEN OG BALTIKUM MED EN MARKEDSANDEL PÅ 4,8 %

31. mars avsluttet Nissan regnskapsåret 2014 og kan rapportere om en en rekordhøy markedandel på 4,8 % i Norden og Baltikum. I løpet av siste kvartal, januar-mars, solgte Nissan Nordic Europe 13 400 enheter, noe som er 37,3 % mer enn i samme periode i fjor. Markedsandelen i løpet av de siste tre månedene av regnskapsåret økte til hele 5,8 %.
"Vi er meget godt fornøyde med våre resultater i regnskapsåret 2014. Vi viser til nok et år med sterk vekst og vi er godt på vei til å oppnå Nissans Power88 plan der målet er en markedsandel på 5 %. Det viktige er at vi klarte å øke Nissans virksomhet i alle våre 7 land i regionen", sier Jacek Gorski, Managing Director, Nissan Nordic Europe. "De nye Nissan-modellene som ble lansert i fjor har gått godt fotfeste i markedet. Nissan X-Trail og Juke styrket vårt lederskap innen crossover-segmentet og vi fikk et nytt og viktig tilskudd til vårt helektriske modellutvalg, med lanseringen av e-NV200. Sist, men ikke minst, ga den helt nye Pulsar oss fullt innpass i det viktige kompaktsegmentet, og åpnet for nye vekstmuligheter for Nissan."
Oversikt over markedsandelen (person- og varebiler) for landene i Nissan Nordic Europe for regnskapsåret 2014 som ble avsluttet 31. mars 2015
|
2014 |
2013 |
Norden og Baltikum |
4,8 % |
4,0% |
Danmark |
4,5% |
3,5% |
Sverige |
3,5% |
2,9% |
Norge |
5,7% |
5,5% |
Finland |
6,8% |
5,4% |
Latvia |
7,7% |
4,9% |
Litauen |
7,4% |
5,3% |
Estland |
5,7% |
5,3% |
Sterk vekst i Norge
Nissan fortsatte den gode utviklingen i Norge og ble det 5. største bilmerke i kalenderåret 2014 hva gjelder nybilsalg (person- og varebiler under 3,5 tonn). I kalenderåret 2014 kom Nissan også på en femte plass dersom man ser personbilsalget isolert med 9192 solgte biler, en markedsandel på 6,4% og en økning på 12,2%. Nissan har hatt en sterk vekst de senere år i Norge og startet også 2015 med flotte resultater med en 3.plass på personbilstatistikken.
Femte år på rad med vekst i Europa
Nissan oppnådde en rekordhøy markedsandel i Europa på 4,1 % i regnskapsåret 2014, en økning på 0,3 prosentpoeng fra en markedsandel på 3,8 % i regnskapsåret 2013. 2014 markerer den femte året på rad med økte markedsandeler og nesten 50 % økning fra 2009-nivået på 2,7 %. Sammen med Datsun-merket er markedsandelen nå 4,3 %.
Nissan, sammen med Datsun, registrerte det beste salget i Europa noensinne med 740 640 solgte biler i regnskapsåret 2014 - en økning på 11,5 % fra 2013. Bare mars alene kunne vise til et salg på totalt 98 979 biler. Nissans produktoffensiv har tatt den europeiske bilproduksjonen til rekordhøyder. Rundt 80% av alle Nissan som selges i Europa, er produsert her.
Crossoveren Nissan Qashqai fortsetter fremgangen med mer enn 240 000 kunder i regnskapsåret 2014 og kundene verdsetter bilens design, kjøreegenskaper og avansert teknologi, slik som Safety Shield.
Nissan LEAF fortsetter å lede an innen elbilsegmentet globalt og solgte mer enn 16 000 biler i Europa i forrige regnskapsår - en økning på mer enn 28 % sammenlignet med 2013. Nissan LEAF er den mestselgende helelektriske personbilen noensinne, både i Europa og globalt. Tilfredshetsgraden er usedvanlig høy, der 97 % av eierne sier enten er godt eller meget godt fornøyde med sitt valg.