NISSAN LEAF REDUSERER DRIVSTOFFREGNINGEN MED INNTIL 60%
- Familier kan spare opptil 60 % av drivstoffregningen ved å skifte til elbil
- Sikkerhet, lave driftskostnader og praktiske funksjoner er førsteprioritet når man velger en familiebil
- En antropologistudie, som inkluderte 505 norske familier, viser at familier kan spare inntil 28.545 NOK ≠ per år ved å skifte til elbil
De europeiske familiene som deltok i studien rangerte sikkerhet, lave driftskostnader og praktiske funksjoner som førsteprioritet ved valg av familiebil. Komfort og ytelse kom langt ned på lista.[1]
Resultatene kommer fra en studie bestilt av Nissan for å se på eierskap av elbil og familiebilens rolle, og målgruppen var bilførere med barn i seks europeiske land.
Nissan benyttet de kjente antropologene Stripe Partners for å vurdere hverdagsrealitetene med eierskap av elbil i forhold til kravene og dynamikken til familiene fra Storbritannia og Norge som deltar i studien, de to største europeiske markedene for Nissan LEAF i 2014. I Norge alene har salget av Nissan LEAF steget med 1 200 % siden 2014. Salget i Storbritannia endte på 4 051 enheter i fjor, mer enn en dobling fra 2013.[2]
En av deltakerne, Martin Brady fra Dorridge, Storbritannia, opplyser at han har spart 28.545,- siden han startet å bruke Nissan LEAF som familiens primærtransport. Han sier følgende: «Jeg blir overrasket hvis det koster meg mer enn 60,- i uka. «Jeg lader fortrinnsvis på jobben.»
Så mye som 89 % av LEAF-eierne lader bilen over natten hjemmefra, noe som gir en meget lav drivstoffkostnad.
Jarl Hovind fra Oslo, Norge, kommenterte: «Jeg bruker ikke mer enn 3,- per 10 km for lading av LEAF.»
Jean-Pierre Diernaz, Director of Electric Vehicles for Nissan in Europe, sier: «Ettersom drivstoffprisene fortsetter å være ustabile over hele Europa, er det én ting kundene kan være sikre på; elbil er svært økonomisk.»
Nissan LEAF er verdens bestselgende elbil med ca. 177 000 solgte enheter siden lanseringen i 2010.
For mer informasjon, besøk http://www.nissan.eu/
Merknad til redaktøren: Alle tall, med mindre annet er nevnt, er fra YouGov Plc.
* Totalt antall deltakere i studien var 5568, fordelt på Storbritannia (1033), Tyskland (1010), Frankrike (1003), Italia (1012), Spania (1005) og Norge (505). Voksne deltakere med minst ett barn i husholdningen (gjelder for alle landene i studien). Det ble foretatt et gjennomsnitt i hvert enkelt land for å finne det «europeiske gjennomsnittet». Studien ble gjennomført fra 29. oktober - 6. november 2014.
≠I henhold til en Nissan LEAF-eier i Storbritannia som deltok i studien fra STRIPE Partners. Feltarbeid ble gjennomført fra 27. oktober - 7. november 2014. Basert på valutakurs på 1 EUR = 8,43 NOK.
‡Undersøkelsen ble gjennomført av 76 nåværende eiere av Nissan LEAF. Forskning gjennomført av Nissan Motor (GB) Limited
Om Nissan i Europa
Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa av noen av de oversjøiske bilprodusentene og har mer enn 17 600 ansatte innenfor lokalt basert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføringsoperasjoner. I forrige regnskapsår produserte Nissan-fabrikkene i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 675 000 biler, inkludert prisbelønte crossovere, småbiler, SUV-er, nyttekjøretøy og elbiler, inkludert Nissan LEAF, verdens mest populære elbil der 97 % av kundene vil anbefale bilen til venner. Nissan tilbyr nå et solid modellutvalg med 23 ulike og innovative modeller i Europa under merkene Nissan og Datsun.
Om Stripe Partners
Stripe Partners er et globalt strategi- og innovasjonsselskap. De to partnerne, Simon Roberts og Tom Rowley, bringer antropologi sammen med innovasjon og forretningsstrategi. Fokuset til Stripe Partners er å skape innovasjon i globale organisasjoner. De har ledet globale engasjementer for selskaper som Intel, Unilever, Novo Nordisk, og har levert vellykkede markedsførings- og produktinnovasjon for globale virksomheter, slik som Levi's, Bacardi, Ford, Triumph International og e.on.
Om STRIPE Partners forskning
[1] Sikkerhet: 35 %, Lave driftskostnader: 28 %, Praktiske funksjoner: 19 %, Komfort: 11 %, Ytelse: 5 %. De praktiske funksjonene som ble dekket i denne undersøkelsen var: bagasjerom, innvendig romslighet og teknologi.
[2] I henhold til Nissan LEAF data